پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ قدم تا نمره ۲۰


۱۸ قدم تا نمره ۲۰
۱) جایی مطالعه كنید كه قادر به تمركز باشید.
۲) برگه‌های خلاصه نویسی تهیه كنید.
۳) خودتان را با دیگران مقایسه نكنید.
۴) از خودتان با تغذیه مناسب و خواب كافی مراقبت كرده و از مصرف مواد كافئین‌‌دار كه موجب افزایش اضطراب می‌شود، خودداری كنید.
۵) یك روز قبل از امتحان، آزمونی را كه حتی الامكان شبیه آزمون واقعی است، انجام دهید.
۶) زمانی را برای احساس آمادگی و نیز حضور به موقع در جلسه امتحان قرار داده و از هم‌كلاسی‌های مضطرب كه درباره امتحان صحبت می‌كنند، دوری كنید.
۷) ابتدا به آسان‌ترین سوال پاسخ دهید.
۸) وقت و انرژی خود را با نگران شدن و فكر كردن به عواقب امتحان و كنجكاوی درباره اینكه دیگران چه می‌كنند، هدر ندهید.
۹) یك ساعت قبل از امتحان، مطالعه درس را به طور كامل تعطیل كنید و به هیچ وجه قبل از شروع امتحان از یكدیگر چیزی نپرسید، چرا كه ممكن است سوالی را بلد نباشید و دچار اضطراب شوید و مطالب دیگر را نیز فراموش كنید.
۱۰) شب امتحان غذاهای سبك و پركالری مصرف كنید ، چرا كه فعالیت های ذهنی نیازمند مصرف كالری فراوان است وخوب بخوابید تا بتوانید پر انرژی در جلسه امتحان حاضر شوید.
۱۱) وقتی می‌بینید اضطراب مانع تمركز حواستان می‌شود و شدت آن به اندازه ای است كه مفهوم یك جمله را هم درك نمی‌كنید، خودتان را بیازمایید. كتاب را ببندید و جمله را تكرار كنید. دوباره كتاب را باز كنید و مطلب را با صدای بلند بخوانید. سپس كتاب را ببندید. این بار خواهید توانست مطلب فراگرفته را به خاطر آورید. تمرین و جدیت شما نیرویی عظیم تراز نیروی اضطراب است.
۱۲) اگر حین مطالعه نگرانید و حواستان پرت می‌شود، چند دقیقه استراحت به خود بدهید. حواستان را از رویاها و تخیلات، به محیط اطراف خود پرت كنید و محیط اطراف را توصیف كنید. پس از زنگ استراحت مجددا به مطالعه بپردازیدو فقط مطالعه كنید. این ترفند شما را از حواس پرتی و خیالبافی در حین مطالعه نجات خواهد داد.
۱۳) توجه داشته باشید كه یكی از عوامل موثر و جدی در اضطراب امتحان، انباشته شدن درس‌ها برای شب امتحان است. ضمنا فراموش نكنید، شب امتحان زمان یادگیری درس نیست، بلكه زمان مرور درس است.
۱۴) اضطراب، نوعی احساس فریب انگیز است كه به شما القا می‌كند از پس كاری كه قرار است انجام دهید، برنمی‌آیید. پس در شرایط اضطراب دست از تلاش و كوشش برندارید و به مطالعه درس امتحانی مشغول شوید اجازه ندهید اضطراب، زمام شما را دردست بگیرد.
۱۵) آرامش روحی و روانی تاثیر زیادی در موفقیت شما دارد. سعی كنید محیط آرام و به دور از تشنج و درگیری برای خود و خانواده و دوستان داشته باشید.
۱۶) روی صندلی محل امتحان نشسته، چند نفس عمیق بكشید.
۱۷) انرژی خود را قبل از جلسه امتحان با بحث‌های بی مورد در باره سئوالات امتحانی از بین نبرید.
۱۸) در تحویل برگه امتحانی به مراقبان عجله نكنید و یك بار پاسخ‌هایتان را مرور كنید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید