جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی درباره انتخاب و چیدمان کتابخانه


نکاتی درباره انتخاب و چیدمان کتابخانه
كتابخانه یكی از اجزای فرعی و مورد نیاز دكور هر خانه محسوب می‌شود. هنگام انتخاب كتابخانه، علاوه بر حجم كلی كتاب‌ها، سبك و نوع چیدمان خانه را نیز در نظر داشته ‌باشید. همواره این موضوع را در نظر بگیرید كه كتابخانه صرفا جایی برای نگهداری كتاب‌ها نیست بلكه به عنوان یك عنصر دكوراتیو در دكوراسیون خانه‌ مطرح است. بنابر كاربرد و فضای قرار دادن كتابخانه، سبك، طرح و رنگ آن متغیر است. برای مثال كتابخانه‌ای كه برای اتاق كودك در نظر دارید، بسیار متفاوت با كتابخانه فضای اتاق نشیمن است.
اتاق نشیمنی را كه به سبك مدرن دكور شده ‌است مشاهده می‌كنید. یكی از بهترین انواع كتابخانه برای فضای اتاق‌نشیمن، كتابخانه‌ای است كه جایی برای قرار دادن تلویزیون هم دارد. با در نظر گرفتن دكوری كه بتوانید در آن تلویزیون، كتاب‌ها و وسایل تزیینی را بگذارید، می‌توانید فضای نشیمن آرام و زیبایی خلق كنید.
معمولا در خانه‌هایی كه به سبك مدرن دكور شده‌اند، كمتر اصول تقارن رعایت ‌می‌شود ولی با استفاده از اجزای مبلمانی با طرح، رنگ و بافتی مشترك، تعادل بصری در این فضا ‌به وجود می‌آید.
در سبك مدرن قاعده و اصول خاصی برای چینش كتاب‌ها و تزئین كتابخانه وجود ندارد. در این سبك بی‌پیرایگی و سادگی حكمفرماست و دكوراسیون خانه بر محور آسایش و راحتی شما فراهم می‌شود. در این تصویر اتاق نشیمن دارای زمینه (پوشش كف و دیوار) سفیدرنگ است و با انتخاب مبلمان سیاه‌رنگ، فضایی با تضاد رنگی خلق شده‌است.
استفاده از رنگ سیاه در اجزای مبلمان، باعث عمق و وسعت دادن به این فضا شده است. استفاده از عناصر دكوراتیو به رنگ قرمز و بنفش نیز فضای رنگینی پدید آورده ‌است. با گذاشتن انواع وسایل تزیینی در كتابخانه‌های نشیمن، این فضا را به فضایی صمیمی و گرم مبدل می‌سازید.
با نمایش گذاشتن وسایل شخصی مانند مجموعه‌ای از قاب عكس‌های خانوادگی، كلكسیون‌ها و مجموعه‌های‌آنتیك در این فضا، علایق و سرگرمی‌هایتان را پیش چشم دیگران ‌گذاشته‌اید تا دیگران را در باورهای شخصی‌تان سهیم‌ كنید.
انتخاب كتابخانه برای این فضای مملو از شادی و سرگرمی باید كاملا آگاهانه و از پیش برنامه ریزی شده‌باشد. در نظر داشته‌باشید، قفسه و كتابخانه‌ای را كه برای اتاق كودكتان می‌خرید، به گونه‌ای باشد كه بتوانید آن را روی دیوار نصب و محكم كنید تا امكان برگشتن و افتادن آن نباشد.
اگر قفسه و كتابخانه بلندی در اتاق نصب كرده‌اید بهتر است برای راحتی كودك، وسایل تزئینی را كه مورد نیاز او نیست در بالاترین طبقه قرار دهید و وسایلی را كه بیشتر به آنها احتیاج دارد، در طبقات پایین‌تر و در دسترس بگذارید. استفاده از كتابخانه‌هایی با طیف رنگ‌های شاد و روشن برای اتاق كودكان بسیار مناسب است و فضایی دلنشین را به‌وجود می‌آورد.
برای خلق فضایی شاد و آرام از پرده‌های صورتی‌رنگ با والان بنفش رنگ استفاده شده است. صورتی از دسته ‌رنگ‌های گرم است كه برای اتاق كودكان به خصوص دخترها بسیار توصیه می‌شود. استفاده از رنگ‌های گرم، به انرژی بخش بودن فضا كمك می‌كند.‌

مهرنوش پاك‌اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید