پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیاه‌سرفه


سیاه‌سرفه
سیاه‌سرفه بیماری باکتریال است که به علت حملات شدید سرفه که میتواند منجر به کبودی گردد.
پیش از رواج واکسیناسیون بیش از ۹۳ درصد موارد بیماری در کودکان زیر ده سال اتفاق می افتاد. انتقال بیماری از طریق ذرات تنفسی است. این بیماری میتواند منجر به مرگ بیمار گردد.
● عامل بیماری
عامل بیماری بوردتلا پتروزیس (Bordetella pertussis)یک کوکوباسیل گرم منفی بسیار مسری است و منحصرا در انسان ایجاد بیماری مینماید.
● علائم بیماری
علائم بیماری شامل سه مرحله زکام ، مرحله حمله ای و مرحله نقاحت است. در مرحله زکام علائم غیر اختصاصی شبیه به سرماخوردگی است. بعد از یک تا دو هفته سرفه هایی که به دنبال آنها صدای شدید دمی شنیده میشود.حملات سرفه‌ها میتواند شدید باشد و همراه با کبودی بعد از سرفه و استفراغ باشند.تظاهرات سیاه‌سرفه در شیرخواران کوچکتر از شش ماه ممکن است بصورت سرفه‌های شدید به هر مدت ، اشکال در غذا خوردن ، قطع تنفس (آپنه) یا کندی ضربان قلب (برادیکاردی) بدون حملات سرفه باشد.
● عوارض بیماری
سیاه‌سرفه میتواند منجر به پنومونی (ذات‌الریه) ، کاهش آب بدن ( دهیدراتاسیون)، کاهش وزن ،اختلال خواب ، تشنج و ندرتا آنسفالوپاتی و مرگ گردد. بیمار ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کند.شایعترین علت مرگ پنومونی ثانویه باکتریایی است که در شیرخواران کوچکتر بیشتر در معرض آن قرار دارند.
● پیشگیری
واکسیناسیون با واکسن ثلاث ( دیفتری ، کزاز ،سیاه‌سرفه ) راه اصلی پیشگیری از بیماری است و به طور قابل ملاحظه‌ای از شیوع بیماری کاسته است . واکسن‌های که برای پیشگیری استفاده میشود ( واکسنهای سلول کامل ؛ واکسن‌های بدون سلول )هستند. واکسن‌های بدون سلول واکنش ناخواسته کمتر ایجاد می‌کنند و به اندازه واکسن‌های سلول کامل موثر هستند. میزان اثر بخشی واکسن بعد از ۴-۱۲ سال کاهش پیدا میکند . به همین دلیل بیماری در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیز دیده می‌شود.
● درمان
درمان توسط آنتی بیوتیک‌ها صورت میگیرد که باید توسط پزشک انتخاب و تجویز شود و دوره معمول درمان چهارده روز می‌باشد.
منابع
۱) هفته نامه نوین پزشکی ، شماره ۳۶۴، ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ که از مقاله اصلی
۲) Gregory D.S. Pertussus : A disease affecting all ages,American Family Physcian,August ۱ ۲۰۰۶ ;۷۴:۴۲۰-۶ ترجمه شده است
منبع : ویکی پدیا


همچنین مشاهده کنید