سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

قلعه خورموج (خورموج ) استان بوشهر


قلعه خورموج (خورموج ) استان بوشهر
قلعه خورموج شامل چهار حصار،چهار قلعه،اندرونی،عمارت مرکزی و قراولخانه و اصطبل بوده است. قسمتی از ان به نام قلعه محمد خان دشتی و قسمت دیگر آن به نام قلعه جلال خان معروف بوده است. این قلعه در شهر خورموج واقع شده است. سبک معماری آن سلجوقی و متاثر از سبک قلعه سازی دوره ساسانی است که با استفاده از تاق نما ها و گچبری در آرایش دیوارها و درون اتاق ها بنا شده است.
قلعه خورموج یکی از آثار شکوهمند تاریخی استان بوشهر است که طی زمان تغییر یافته و روی به ویرانی گذاشت است. قلعه ی محمد خان دشتی در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به شماره ی ۳۰۳۲ به ثبت رسید. این اثر که یکی از با شکوه ترین نمونه های معماری دوره قاجاریه و دارای تزئینات بدیع و منحصر به فردی است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. این اثر ملی که زمانی با برجهای متعدد و گوشواره های زیبا، هیبت و شکوه خود را به رخ هر رهگذری می کشید، امروز در میان انبوهی از ساختمانهای چند طبقه ی شهری محاصره شده است.
نخستین ضربه ی مهلکی که بر پیکر این اثر تاریخی وارد شده به سال ۵۷ بر می گردد که شهرداری وقت خورموج بخش اعظم آن را به منظور احداث ساختمان جدید شهرداری تخریب کرد. همان گونه که عکس ها نیز به خوبی نشان می دهد آن زمان بخش اعظم قلعه ی محمد خان تخریب و با لودر با خاک یکسان شد و بدین وسیله یکی از آثار با ارزش گذشته مان نابود شده.
منبع : جاذبه‌های گردشگری


همچنین مشاهده کنید