پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طب جدید و طب سنتی


طب جدید و طب سنتی
رعایت اصول تغذیه در طب سنتی و اسلامی در واقع، شناخت خلط‌‌زائی خوراکی‌ها و به‌عبارتی شناخت سود و زیان غذاها و سیر حرکت غذا در بدن به‌طور علمی و اصولی می‌باشد. اگر فرزند شما دارای مزاج سرد و خشک (سودائی) است نبایستی هرگز سوسیس یا کالباس یا فرآورده‌های آن را بخورد. اگر فرزند شما بیش‌فعالی دارد و صفرا در خونش موج می‌زند نبایستی فلفل و ادویه و غذاهای صفراساز مثل گوشت و ساندویچ را بخورد. اگر فرزند شما بلغمی و چاق است زیاد خوردن نان، برنج، ماکارونی و مواد نشاسته‌دار برایش مضر است.
بارها دیده شده که خانم‌های چاق برای اینکه لاغر شوند اقدام به نوشیدن آب به مقدار زیاد می‌کنند. هیچ می‌دانید این رژیم اصلاً صحیح نبوده و بعدها آن‌هد دچار عوارض ناگواری می‌شوند. به‌عبارتی آب درمانی بیشتر از همه برای صفراوی‌ها و بعد از آن برای سودائی مفید است. ولی اگر بیمار بلغمی، آب زیادی بخورد بلغم بدنش بیشتر و مریض‌تر خواهد شد.
گاهی دیده شده افرادی‌که با عوارض خرده‌خواری آشنا نیستند می‌گویند ”من اصلاً غذا نمی‌خورم فقط بیسکویت، نان، شیر و خرما می‌خورم، همین و بس، ولی نمی‌دانم چرا لاغر نمی‌شوم.“ این افراد باید بدانند که رژیم غیراصولی، هیچ فایده‌ای ندارد. رژیم گرفتن محاسبه لازم دارد، فرمول‌هائی برای کالری مصرفی روزمره و کالری پایه؛ همچنین کیفیت غذاهای مصرفی بایستی مناسب باشد. البته در طب سنتی اخلاط را نیز باید در نظر بگیریم (در علم جدید به اخلاط، دیسکرازی می‌گویند) همه این‌ها بایستی محاسبه شود. گاهی آنقدر بیمار غذا نمی‌خورد که مغزش دچار پسرفت و آتروفی می‌گردد، گاهی آنقدر غذا می‌خورد که دچار بیماری می‌شود.
اخیراً غذاها و خوراکی‌های کاذبی وارد بازار شده که برخی از آن‌ها حتی سرطان‌زا نیز هستند (مثل چیپس و پفک) و برخی اخلاط بدن را آنقدر زیاد می‌کند که تشخیص بیماری برای پزشکان مشکل می‌شود.
ممکن است سئوال کنید: پس ما چه بخوریم؟ چگونه بخوریم؟ و چه موقع بخوریم؟ اصولاً اگر قرار باشد که نوشیدن آب هر مقرراتی داشته باشد، پس ما بایستی دائم مواظب رفتار غذائی‌مان باشیم.
در پاسخ به شما عزیزان باید بگویم که بله، خوردن هر چیزی حتی آب هم،مقرراتی دارد ولی این کار مشکل نیست شما فقط کافیست این مبحث را به‌طور سریال پیگیری کنید سپس برای خود با توجه به جثه خودتان یک چارچوب درست کرده و حدود یک ماه از آن پیروی کنید، از آنجا به بعد، خوردن‌ها و نخوردن‌ها، بایدها و نبایدهای غذائی دیگر برایتان تبدیل به عادت خواهد شد و بقیه راه سرازیری است و عادت، و شما هیچ فعالیت بیشتری لازم نیست انجام دهید. من خود نیز به‌عنوان پزشک، در آغاز درست مثل شما، فکر می‌کردم و با خودم می‌گفتم ”خب این را نخورم چون سوداساز است، آن را نخورم چون بلغم‌زاست، آن یکی را نخورم چون صفراساز است، این غذا نفخ‌آور است، آن غذا چاق کننده...“ پس ما چه بخوریم؟ ولی وقتی کتاب‌های بیشتری در زمینه طب سنتی مطالعه کردم و تجربیات چند ساله را جمع‌آوری نمودم، دیدم که به‌کارگیری این دستورالعمل‌ها خیلی راحت‌تر از آن است که فکرش را می‌کردم.

دکتر سیدعلی ابوالحبیب
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید