شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بنویسیم دندان بخوانیم ناخن گیر!


بنویسیم دندان بخوانیم ناخن گیر!
جویدن ناخن به عنوان یك واكنش روانی در كودكان معمولاً در سنین ۵ـ۴ سالگی آغاز می شود. كارشناسان علل مختلفی برای جویدن ناخن مطرح می كنند، آنان معتقدند علت عمده جویدن ناخن دراین سن ناشی از ترس و اضطراب است .
البته ممكن است روشی برای ابراز دلگیری ها، دلخوری ها، دلواپسی و یا جلب توجه هم باشد. هنگامی كه كودك نمی تواند خشم خود را در مقابل ناكامی و محرومیت نشان دهد با جویدن ناخن آرامش پیدا می كند.
در هر صورت این رفتار به خود فرد و یا كودك آسیب وارد می كند و غالباً از دوران كودكی شروع می شود و شدت خود را در دوران ابتدایی و راهنمایی نشان می دهد و در نتیجه آثاری نظیر افت تحصیلی و یاعقب ماندگی اجتماعی برای كودك به همراه دارد و لازم است والدین و اولیای مدرسه بیشتر به آن توجه كنند.
با این همه ، ناخن جویدن یك اختلال محسوب می شود و از بین بردن آن در دوران كودكی آسانتر است، این مسأله ممكن است در بزرگسالی ادامه داشته باشد و به صورت عادت درآید. كارشناسان توصیه هایی برای جلوگیری از ناخن جویدن كودكان دارند كه در زیر می آید.
●به دنبال علت ناخن جویدن كودك باشید
هیچ گاه منتظر پاسخ كودكتان كه چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نكنید، سعی كنید همیشه به دنبال علت باشید. توجه كنید كودكتان درچه موقعیت هایی این عمل را انجام می دهد. جست وجو كنید كه چه مسأله ای باعث شده است آرامش و امنیت كودكتان را به هم بزند. آن را دریابید، این تلاش شما برای پی بردن به مشكل كودك و توجه به حل آن می تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.
● كوتاه كردن ناخن
كوتاه كردن ناخن های بلند به كودكان در زمینه ترك این عادت بسیار كمك می كند. ناخن های كوتاه شده كمتر جویده می شوند، سعی كنید هرچند روز یك بار ناخن های كودك را بگیرید و سوهان بزنید.
● تنبیه نكنید
توجه كودك را از جویدن ناخن دور كنید. كودك باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا كند و یا در واقع به او اعتماد به نفس بدهید. تنبیه و شرمنده كردن كودك نه تنها به هیچ وجه اثری در ترك این عادت نخواهد داشت، بلكه می تواند مشكل را تشدید كند. بویژه بچه های كوچكتر كه نمی توانند دلیل این كه انگشتانش بدمزه است را بفهمند و این راه حل نمی تواند به آنها كمك كند.
● انگشتان كودك را به كار بگیرید
سعی كنید حواس كودك را هنگام این عمل پرت كنید، از او كارهایی بخواهید كه مجبور شود از انگشتانش استفاده كند مثل درست كردن یك كاردستی و یا كشیدن یك نقاشی .

تبسم هاشمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید