جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
آیا میدانید که تبعیض شما را می کشد؟
با خواندن این جمله حتما یاد تبعیضهای نژادی و سیاسی و ... میافتید. اما نه! این بار بحث به این بزرگی نیست. چیزی كه كشنده است تبعیض در محیط كار است! به تازگی دانشمندان فنلاندی با مطالعه بر روی یك گروه كارگر انگلیسی متوجه این حقیقت شدهاند كه روستایی كه در محیط كار ناعادلانه رفتار میكنند و بین كارمندان فرق میگذارند،باعث كوتاه شدن عمر آنها میشوند.
این دانشمندان میگویند كسانی كه احساس میكنند رئیسشان با آنها عادلانه برخورد میكند،خیلی كمتر به بیماری قلبی دچار میشوند و در نتیجه از مهمترین عامل مرگ ومیر عامل مرگومیر در جهان غرب مصون میمانند. یك پژوهشگر از موسسه سلامتی شغلی در فنلاند میگوید: اكثر مردم اهمیت زیادی به رفتار عادلانه از سوی مقامات میدهند. به همین دلیل هم نبود عدالت میتواند باعث ناراحتی، استرس و احساس محرومیت در افراد شود.
بر پایه این مطالعه تازه انجام شده،مردم هنگامی احساس میكنند كه در محیط كار با آنها عادلانه رفتار میشود كه مقام مافوق آنها به نظراتشان اهمیت بدهد، در تصمیمگیریها آنها را هم مطلع كند،و با همه كارمندان یكسان و با صداقت رفتار كند.
اما این نتایج چه طور بدست آمده؟ به عبارتی چه طور دانشمندان بین رفتار عادلانه رئیس با كارمندان و عمر بیشتر آنها رابطه برقرار كردهاند! پاسخ این است كه پژوهشگران بیش از ۶ هزار ۴۰۰ کارمند خصوصی مرد را كه همه انگلیسی بودند در طی ۱۰ سال مورد مطالعه قرار دادند و آنها را بر اساس برخورد كه در محیط كار با ایشان میشد،به دو گروه تقسیم كردند. در نهایت دانشمندان دریافتند كه كسانی كه معتقد بودند در محیط كار با آنها عادلانه رفتار میشود به احتمال۳۰ درصد كمتر از كسانی كه احساس میكردند در محیط كارشان تبعیض وجود دارد ، گرفتار بیماری قلبی شدند.
در مطالعاتی هم كه قبل از این انجام شده، مشخص شده كه داشتن استرس زیاد در محیط كار صدمات فیزیكی حین كار را بالا میبرد و باعث ایجاد فشار خون بالا و بیماریهای قلبی و حتی افسردگی میشود.
همچنین افرادی كه در محیط كار دچار استرس هستند،بیشتر گرفتار رفتارهای نادرست و منفی میشوند كه به خودشان هم آسیب میزند مثل سیگار كشیدن و نوشیدن الكل. بد نیست به این بهانه كمی هم درباره شرایط و محیطكاری صحبت كنیم.
یكی از عواملی كه میتواند برای شما استرسزا باشد، نداشتن امنیت شغلی است. به این معنی كه فرد حقوق خوب و شغل مناسبی نداشته باشد و از این امر كه میتواند همواره از راه شغل فعلی خود درآمد داشته باشد، اطمینان نداشته باشد. عوامل دیگری كه میتوانند در محیط كار به ضرر شما باشند، محیط فیزیكی نامناسب، بار كاری بیش از حد، زمان طولانی كار و عدم وجود رابطه مناسب بین شما و همكارانش است.
بنابراین سعی كنید به تمامی این عوامل دقت كنید و اگر هر یك از آنها شما را آزار میدهد. سعی كنید وضعیت را بهبود بخشید. چون نه تنها رئیس بد اخلاق میتواند باعث بیماری و كوتاهی عمر شما شود بلكه تمام این عوامل - اگر خیلی طول بكشند- در نهایت به ضرر شما خواهد بود.
یاشار تقی زاده
منبع : روزنامه سلامت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
غزه آمریکا طالبان توماج صالحی حجاب رئیسی رهبر انقلاب سریلانکا کارگران پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت
آتش سوزی کنکور سیل هواشناسی تهران سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت
خودرو دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی قیمت سکه مسکن سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران کتاب مهران مدیری تئاتر شعر سینما
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه حماس اوکراین طوفان الاقصی جنگ اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه انگلیس
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس تیم ملی فوتسال ایران
تیک تاک همراه اول بنیاد ملی نخبگان تسلا فیلترینگ ناسا تبلیغات ایلان ماسک اپل
مالاریا سلامت روان کاهش وزن استرس داروخانه پیری دوش گرفتن