جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ آذر ـ ۶ دسامبر ـ روزی که ماندلای بزرگ و دوست مردم بازداشت شد


۱۵ آذر ـ ۶ دسامبر ـ روزی که ماندلای بزرگ و دوست مردم بازداشت شد
نلسون رالی هلا هلا ماندلا كه از او به عنوان یك « داور جهانی » نام برده می شود ، بزرگ مردی كه توانست بدون خونریزی به تبعیض نژادی و حكومت اقلیت سفید پوست مهاجر هلندی بر وطن خود پایان دهد و كسی هم آسیب ندید و حتی مجازات نشد ششم دسامبر سال ۱۹۵۶ با ۱۵۶ تن دیگر از رهبران جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان شد. ششم دسامبر یاد آور تغییر زندان او در سال ۱۹۸۸ است كه در این روز به یك زندان « كیپ تاون » منتقل شد.
ماندلا كه تنها به دلیل مبارزه برای رفع تبعیض و احقاق حقوق هموطنانش ۲۷ سال از عمر خود را در زندان با اعمال شاقه از دست داد در دادگاهی كه او را محاكمه می كرد گفت :
من بر ضد تبعیض گام برداشته ام ، خواه این تبعیض از سوی سیاه و خواه از طرف سفید اعمال شود . من برای ایجاد جامعه ای تلاش كرده ام كه در آن آزادی و دمكراسی وجود داشته و هرفرد در آن از حقوق یكسان و فرصت های برابر برخوردار باشد و مردم در كنار هم با هماهنگی و مسالمت زندگانی كنند .
هنگامی كه به او گفتند كه اگر قول دهد از مبارزه دست بردارد مجازات حبس ابد اورا به زندان كوتاه مدت تبدیل خواهند كرد نپذیرفت و در زیر پرونده مربوط نوشت كه سازش بر سر حقوق مردم را نخواهد پذیرفت .او در زندان جزیره« روبن » از بام تا شام چكش بر سنگ زد كه به بیماری سل و آسیب دیدگی چشم دچار شد و سر انجام فشار همان مردمی كه وی به آنان خیانت نكرد باعث رهایی او از زندان شد كه پس از آن از طریق مسالمت آمیز به رژیم معروف به « آپارتید» پایان داد ، حاكمیت را به اكثریت سپرد و آنان هم اورا به ریاست كشور برگزیدند و بیش از یك دوره هم این مقام را نپذیرفت .
وی با این كه افكار سوسیالیستی دارد اجازه مصادره اموال كسی را نداد و با اجرای طرح « اعتراف كن ، پوزش بخواه و عفو شو » اجازه نداد كه كسی هم مجازات شود و با اعمال یك سیاست مدبرانه اینك سیاه و سفید در فدراسیون آفریقای جنوبی در كنار هم در آرامش زندگی می كنند . اگر این وضعیت امروز آفریقای جنوبی را با اوضاع زیمبابوه مقایسه كنیم می بینیم كه ماندلا چه هنر بزرگی كرده است و بی جهت نیست او را پدر افریقاییان و برادر مردم سایر قاره ها می خوانند.
ماندلا كه در ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ در یك شهرك كوچك فدراسیون آفریقای جنوبی به دنیا آمده است اینك در همین شهرك دوران بازنشستگی خود را می گذراند و می گوید كه از تماشای غروب آفتاب همراه با آهنگ چایكوفسكی لذت می برد .
وی می گوید كه سوسیالیسم كه تنها راه سعادت بشر است هنوز در مرحله آرزو است . بازنشسته بودن ماندلا دلیل آن نشده است كه به ستمگری پرخاش نكند و از شركت در نشستهای به خاطر صلح اجتناب جوید و نامه های پر از شكوه و شكایت مردم از سراسر جهان را نخواند . وی در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ بارها نگرانی خود را از برهم خوردن نظم جهانی اعلام داشت . وی از هواداران موازنه قدرت در جهان است .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید