جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پارک ملی گلستان


پارک ملی گلستان
گلستان زیباترین نامی است كه می‌شد بر آن گذاشت. باید رفت و دید خودنمایی قرقاول را در هنگام جفت‌یابی در این گلستان.
این جا مكانی است كه زیبایی شاخ‌های مارال بسان زیبایی شاخسارهای درختان پرشكوهی است كه شاید در هیچ جای دنیا نتوان مثل آنها را دید. كوچكترین و ظریف‌ترین گوزن ایران، شوكای خجول و گریزپا در این پارك جایی برای خود دارد.
همای پارك ملی گلستان همانند همای تخت جمشید، سنگی نیست. پرواز می‌كند و بچه می‌زاید. اینها همه از طراوت پارك ملی گلستان با ما سخن می‌گوید.
پارك ملی گلستان منطقه‌ای است كه در آن یك هشتم گونه‌های گیاهی، یك سوم گونه‌های پرندگان و بیش از یك دوم پستانداران كشور را به تنهایی در خود جای داده است.
تنوع زیستی پارك ملی گلستان چنان است كه آن را در چهارچوب یك كشور و یا در گستره‌ای با حداقل ۵ درجه عرض جغرافیایی می‌توان تصور كرد. اما آنچه همه خوبان دارند، پارك گلستان به تنهایی دارد.
گونه‌های گیاهی این گلستان شاخص‌های گونه‌‌های هیركانی، ایرانی – تورانی،‌ مدیترانه‌ای، اروپا – سیبری و... را توأمان دارد. گونه‌های گیاهی پارك آن قدر وسیع است كه شامل گونه‌های باستانی، اندمیك (گونه‌هایی كه فقط در مرز جغرافیایی ایران وجود دارند)، اقتصادی، زینتی، دارویی، حفاظتی، در معرض تهدید و... می‌شود.
كل، بز، قوچ اوریال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه جنگلی، خوك وحشی، قشی از یك طرف و قرقی، عقاب طلایی، جغد، داركوب و سینه‌سرخ از طرفی دیگر تنها تعدادی از شگفتی‌های این پارك به حساب می‌آیند.
پارك ملی گلستان از لحاظ منابع آبی هم بسیار غنی است و شامل رودخانه‌های دائمی،‌ نهرها و چشمه‌های فراوان می‌شود كه چشم‌اندازهای متنوع پارك مدیون آنها هستند.
شاید باورتان نشود اگر بگوئیم از نظر طبقه‌بندی اقلیمی، پارك ملی گلستان دارای سه اقلیم متفاوت خشك، نیمه‌خشك و نیمه‌مرطوب است به همین دلیل پارك ملی گلستان پوشش گیاهی متنوع از استپی خشك تا جنگل‌های انبوه دارد.
پارك ملی گلستان قدیمی‌ترین پارك ملی ایران است كه تا پیش از سال ۱۳۳۶، از شكارگاه‌‌های شناخته شده و پرآوازه كشور محسوب می‌شد و به جنگل گلستان مشهور بود.
پارك ملی گلستان در سال ۱۹۷۷ میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست كره انتخاب شد و در شبكه ذخیره‌گاه‌های زیست كره جهان به دلیل شرایط و موقعیت خاص این گونه مناطق منحصر به فرد به شمار می‌آید. پارك ملی گلستان از قدیمی‌ترین پارك‌های ملی جهان به شمار می‌رود.
منبع : سایت اطلاع رسانی شمیم


همچنین مشاهده کنید