جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ آذر ـ ۴ دسامبر ـ ادامه بحران انتخاباتی اوکراین برغم رای دیوان عالی این کشور - آیا این رای شکستی برای پوتین بوده است؟


به نظر نمی رسد كه ابطال نتایج انتخابات دور دوم ریاست جمهوری اوكراین از سوی دیوان عالی این كشور در آخر وقت ۲ دسامبر ۲۰۰۴، از بحران انتخاباتی كاسته باشد زیرا كه این دادگاه عالی در حكم خود تاریخ تجدید همین انتخابات را روز ۲۶ دسامبر تعیین كرده كه برخی حقوقدانان گفته اند تعیین تاریخ و چگونگی برگزاری آن كار قوه مجریه و مقننه است.
به دلیل یك سویه مخابره شدن اخبار، واكنش كوچما رئیس جمهور و یانوكوویچ نخست وزیر اوكراین تا آخر وقت سوم دسامبر واصل نشده بود. تنها، یك سخنگوی یانوكوویچ گفته است كه وی در انتخابات تازه شركت خواهد كرد زیرا كه به پیروزشدنش اطمینان دارد.
اینك بر عهده پارلمان پارلمان است كه قانون انتخابات این كشور را به گونه ای اصلاح كند كه بشود رای دیوان عالی را اجرا كرد زیرا كه سه بار تكرار انتخابات سابقه نداشته و در قانون هیچ كشوری دیده نمی شود. باز ممكن است كه كوچما اصلاح قانون را نپذیرد زیرا كه قبلا گفته است كه انتخابات باید عمومی و از نو صورت گیرد. طبق قانون فعلی انتخابات، اگر یانوكوویچ كمتر از ده روز مانده به انتخابات انصراف دهد، رقیب او باید بیش از نیمی از كل آراء را به دست آورد كه بعید است.
نظر «گریزلوف» رئیس دومای روسیه كه با طرفین اختلاف در اوكراین مذاكره كرده گفته است كه رای دیوان عالی راه حل مسئله اوكراین نیست زیرا كه این مسئله عمیق تر از آن است كه با یك حكم دادگاه بشود آن را حل كرد، این مسئله در تار و پود جان دست كم نیمی از مردم اوكراین وجود دارد.
مفسران رسانه های غرب تصمیم دیوان عالی اوكراین را شكست بزرگی برای پوتین رئیس جمهوری روسیه خوانده اند كه در صدد جمع كردن ملل شوروی سابق به گرد مسكو است و چند ساعت پیش از شروع صدور رای دیوان عالی گفته بود اگر قرار است انتخابات دیگری در اوكراین صورت گیرد این انتخابات باید عمومی و با شركت نامزدهای متعدد باشد و گرنه ۲۵ بار هم كه دور دوم تجدید شود مسئله را حل نخواهد كرد و كوچما این نظر را تایید كرده بود و همین طور یانوكوویچ.
ناظران بی طرف در این زمینه معتقدند پوتین و كوچما كه قدرت اجرایی به دست دارند همه مساعی خود را بكار خواهند برد تا حرفشان را به كرسی بنشانند و بنابراین بحران اوكراین احتمالا رشته ای است كه سر دراز خواهد داشت ، مخصوصا كه مناطق شرقی و جنوبی اوكراین در تصمیم خود مبنی بر انفصال كه مسكو نسبت به آن بی میل نیست پا فشاری می كنند. این ناظران تایید كرده اند كه اوكراین میدان جنگ سرد مسكو و غرب شده است و نتیجه انتخابات آتی هرچه كه باشد نظر یكی از دو طرف را تامین نخواهد كرد و برخورد و بحران ادامه خواهد داشت.
مفسران هوادار مسكو در سیزدهمین روز نحران مطالب دیگری را پیش كشیده اند ازجمله این كه قضات اوكراینی سابقه گرفتن رشوه دارند و ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید