پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پل مارنان‏


پل مارنان‏
این پل در اصل ماربین نام داشته كه استم تصحیف «مهربین» از فرهنگ اوستایی است و در طی ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران پیوسته به همین نام شناخته شده و در غربی‏ترین قسمت شهر اصفهان بوده است. این پل در عصر صفوی تغییری نكرده ولی تعمیرات مكرّر داشته است.
چهارفرسنگ به شهر اصفهان مانده رودخانه زاینده رود به شكل مارپیچی راست خم گشته وارد شهر می ‏گردد و و گفته‏ اند كه به همین جهت قریه مارنان را مارنان یا ماریانان گفته ‏اند و در همین محل پل مارنان را ساخته و جلفا را بقریه مارنان اتصال می ‏دهد پل مزبور اكون دارای هفده دهانه است ولی در پیش بیش از هفده دهانه داشته است كه حالا بسته شده است. این پل را پل سرفراز هم نامیده ‏اند و وجه تسمیه ‏اش را چنین بیان كرده ‏اند كه در زمان شاه سلیمان صفوی یكی از ثروتمندان ارامنه آن را ساخت و به قلب سرفراز نائل گردید و مدتی هم به همان نام سرفراز مشهور بود.
در هر حال متمول مزبور تعمیری كرده است چه این پل قبل از آن وجود داشته است منتهی هر چه عبور و مرور به نسبت جمعیت زیادتر می ‏شده پل فرسوده می ‏گردیده است و احتیاج به تعمیر و تجدید بناء حاصل می ‏گردیده است ثبت تاریخی این پل در گردش اداری است.
منبع : اصفهان


همچنین مشاهده کنید