جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شله زرد


شله زرد
سال هاست آش شله زرد یك دسر ایرانی در ماه مبارك رمضان به شمار می رود. غذایی كه خیلی زود آماده می شود و به مواد اولیه چندانی نیاز ندارد.
مواد لازم: ۲۵۰ گرم برنج، ۵۰۰ گرم شكر، یك قاشق مرباخوری زعفران ساییده، یك فنجان گلاب، یك قاشق چایخوری نمك، ۵۰ گرم خلال بادام و كمی هم پودر پسته و دارچین.
شیوه پخت: برنج را شب قبل خوب بشویید تا آب آخرین بار آن كاملاً صاف و زلال باشد و با یك لیوان گلاب و چهار، پنج لیوان آب بگذارید خیس بخورد. ۹ لیوان آب را در قابلمه متوسطی ریخته و بگذارید جوش بیاید، بعد برنج را اضافه كرده و آن را هم بزنید تا بجوشد. كف روی آن را با كفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد. شعله را ملایم كنید تا برنج بپزد. شكر را در این مرحله اضافه كنید. خلال بادام را شسته، یك ساعت در گلاب خیس كرده و به شله زرد بیفزایید. چون شله زرد معمولاً زود ته می گیرد، بعد از اضافه كردن شكر باید مرتب هم بزنید كه این مشكل پیش نیاید. اگر احساس كردید شله زرد شما كمی سفت شده، می توانید كمی آب جوش به آن اضافه كنید و یا برای این كه شله زرد شما آب نیندازد، بهتر است روی حرارت ملایم اجاق، شعله پخش كن قرار دهید و بگذارید یك ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود، یا آن كه در ظرف نسوز كشیده و در فر قرار دهید.
شله زرد آماده شده را در ظرف بزرگی كشیده و بعد از ۱۰ دقیقه سطح آن را با پودر پسته و دارچین تزیین كنید و بگذارید خنك شود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید