شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سرنخ بیماری‌های‌ جدی‌تر


سرنخ بیماری‌های‌ جدی‌تر
كمتر كسی پیدا می‌شود كه حداقل یك‌بار آفت نزده باشد. آفت، ضایعه دهانی دردناكی است كه اغلب داخل گونه یا لب، زیر زبان یا روی لثه‌ ظاهر می‌شود. بروز این زخم‌ها در طول دوران نوجوانی تا ۲۰ سالگی و همچنین در‌ ‌زنان شایع‌تر است. عامل این جوش‌های دردناك، ویروس است اما نوع آن هنوز شناخته نشده است.
آكادمی آمریكایی پزشكان خانواده دراین‌باره اعلام‌ ‌كرده است، عواملی چون استرس، دوره‌های عادت ماهانه، رژیم غذایی نامطلوب یا‌ ‌آلرژی‌های غذایی در برخی افراد موجب بروز آفت می‌شوند. ‌
هنوز داروی مشخصی برای درمان این ضایعات به تا‡یید FDA نرسیده و تنها برخی داروها برای تسكین درد و كمرنگ‌تر كردن علائم آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. جالب‌تر اینكه دیده شده است، افراد تا یك سال پس از مصرف واكسن فلج اطفال، آفت نمی‌زنند و این ضایعه در سیگاری‌ها به ندرت دیده می‌شود.
با آنكه بروز این ضایعات چندان جدی نیست اما می‌تواند سرنخی برای شناسایی بیماری‌های جدی‌تر نظیر ایدز و بیماری دیگری به نام بیماری بهجت باشد.
● برای آنكه از این ضایعات در امان باشید:
▪ از مصرف خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌هایی كه‌ ‌حاوی مواد تحریك‌كننده هستند، بپرهیزید.
▪ از جویدن آدامس یا غذاهای بسیار سفت، ترد و شكننده یا حاوی ادویه خودداری كنید.
▪ دهان خود را با كشیدن نخ دندان به طور منظم و مسواك زدن پس از هر وعده غذایی، پاكیزه نگه دارید.
اغلب موارد آفت، خود به خود بهبود پیدا می‌كند اما اگر زخم‌های آفت بزرگ، دردناك یا مداوم باشند، ممكن است پزشك متخصص برای بیمار دارو تجویز كند. برای تسكین درد و تحریك‌پذیری آفت، پزشك ممكن است استفاده از دهان‌شویه، پماد كورتیكوستروئید یا محلول بی‌حس‌كننده را نیز تجویز كند.
● ‌گاهی نیز برای بهبود موقت آفت می‌توان روش‌های‌ ‌زیر را به‌كار گرفت:
‌از مصرف مواد غذایی سفت، اسیدی یا حاوی ادویه‌ ‌كه ممكن است درد را تشدید كنند، پرهیز كنید. می‌توانید روی زخم‌ها یخ بگذارید یا اجازه دهید‌ ‌برای تسكین درد، خرده‌هایی از یخ به آرامی روی زخم‌ها آب شوند.
دندان‌ها را به آرامی مسواك بزنید و برای‌ ‌جلوگیری از تحریك زخم از مسواك نرم استفاده كنید. به‌علا‌وه، دهان را با آب نمك یا محلول‌های دهان شویه مناسب بر حسب تجویز پزشك شست‌وشو دهید.‌

دكتر حمید عمادی، متخصص عفونی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید