چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۹ آذر ـ ۳۰ نوامبر ـ بحران انتخاباتی اوکراین در هشتمین روز


بحران اوكراین كه عامل اصلی پدید آمدن آن مقاومت مسكو با توسعه نفوذ غرب در خاك امپراتوری سابق روسیه و تشدید فشار آن جناح است در هشمین روز( ۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ ) حكایت از وخیمتر شدن اوضاع داشت. این نخستین ایستادگی واقعی مسكو در برابر غرب پس از برداشته شدن دیوار برلن به شمار آورده شده است.
شبكه سی بی اس در تفسیر اوضاع اوكراین گفت كه سران مسكو در حال تجدید بنای بلوك خود هستند و انتخابات اوكراین بهانه مناسبی به آنان داده تا این تلاش را علنی كنند.
مقامات روسیه به منظور نشان دادن قدرت نظامی این كشور از موفقیت آمیز بودن آزمایش یك موشك تدافعی ضد موشك بالستیك خبر داده اند كه اخیرا ساخته شده است.
بررسی انبوه خبرهای سه خبرگزاری غرب درباره اوضاع اوكراین كه در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است نشان می دهد كه خبرگزاری های انگلستان و فرانسه وسیعا در مسیر سیاست های اتحادیه اروپا گام بر می دارند و گزارشهایشان درباره اوكراین یك جانبه تنظیم می شود.
یك شنبه شب ( ۲۸ نوامبر ) ، دكتر كوهن كارشناس آمریكایی اوضاع روسیه از غرب خواست كه بیش از این روسیه را تحریك نكند كه به درد سر خواهد افتاد. یك كارشناس دیگر در این زمینه گفت كه اعتراض ملایم روسیه در برابر ورود غرب به كشورهای بالتیك و نفوذ در گرجستان ، اتحادیه اروپا را تشویق به مداخله در اوكراین كرد كه این بار مسكو ایستادگی شدید نشان داده و خط ایست این معارضه قابل پیش بینی نیست. سران روسیه امروز، این مداخله را لازم داشتند تا توده روس را به جنبش درآورند و از خواب ۱۳ ساله بیدار كنند.
در هشتمین روز بحران، دیوان عالی اوكراین كار رسیدگی به شكایت بازنده انتخابات( نامزد مورد حمایت غرب ) را آغاز كرد كه ممكن است ساعتها و یا روزها ادامه داشته باشد. در ساعات رسیدگی، هواداران دو رقیب انتخاباتی ( برنده و بازنده ) عمارت دادگاه را در دو بخش جدا از هم محاصره كرده بودند و شعار می دادند. این دادگاه عالی دارای یكصد قاضی است كه برای رسیدگی به یك دادخواست، از میان آنان چند نفر انتخاب می شوند. رسیدگی به پرنده انتخابات توسط ۲۱ قاضی صورت می گیرد كه به صورت قرعه كشی انتخاب شده اند و ناشناس خواهند ماند و رسانه ها حق انتشار اسامی آنان را نخواهند داشت. ابطال كل انتخابات در اختیار دیوان عالی اوكراین نیست و این دیوان تنها می تواند در باره مناطقی كه در دادخواست از آنها نام برده می شود رسیدگی و اظهار نظر كند كه در دادخواست تحت رسیدگی، مناطق شرقی و جنوبی اوكراین ــ مناطق روس نشین و هوادار « برنده انتخابات » زیر سئوال هستند كه صنعتی، پیشرفته و پر جمعیتند.
این مناطق اخطار كرده اند كه اگر رای، مخالف خواست آنها باشد اعلام خودمختاری خواهند كرد و شهر « خاركیف » را پایتخت قرار خواهند داد. ۱۷ ایالت از ۲۷ ایالت اوكراین از یانوكوویچ نخست وزیر و برنده انتخابات حمایت می كنند .
در اجرای این تهدید، پارلمان محلی منطقه صنعتی ــ معدنی دونتسك ۲۹ نوامبر پیشنهاد انجام رفراندم انفصال را با ۱۶۱ رای موافق در برابر تنها یك رای مخالف تصویب كرد كه اخطار بزرگی بود ولی این اخطار به گوش آنان كه به حمایت بازنده انتخابات بسیج شده و ادارات دولتی را در شهر « كی اف » در میان گرفته اند فرو نرفته است. « كی اف » در منطقه هواداران برنده انتخابات و حامیان روسیه قرار ندارد. اگر تهدید به انفصال عملی شود، اوكراین شرق رود «دنیپر» از مناطق غربی این رود كه در همسایگی لهستان، اسلواكی، مجارستان و رومانی قرار گرفته است مجزا و دست اوكراین از دریای سیاه كوتاه خواهد شد.
تظاهرات ۲۹ نوامبر به حمایت از یانوكوویچ در شهر بزرگ « سورودونتسك » در زیر برفی سنگین وسیعتر ازنقاط دیگر بود.
در عوض، در « كی اف » هواداران بازنده انتخابات نه تنها خواستار ابطال انتخابات و تجدید آن بودند بلكه بركناری یانوكوویچ را از نخست وزیری تقاضا می كردند.
در مسكو، مقامات تازه ای به حمایت از یانوكوویچ بپاخواستند و یكی از آنان «لوژكوف» شهردار پایتخت روسیه بود كه غرب را متهم به رخنه در حوزه نفوذ مسكو به هر بها كرد و بحران فعلی اوكراین را زیر سر غرب كه در حال سلطه گری و تلاش برای توسعه مناطق نفوذ است معرفی كرد و خواست كه غرب از فتنه گری دست بردارد تا صلح برقرار بماند و قول و قرارهای دو دهه اخیر به دور افكنده نشود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید