جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی های مردم نگاری ایران دین


ویژگی های مردم نگاری ایران دین
دین رسمی ایران براساس اصل دوازده قانون اساسی، اسلام و مذهب آن جعفری اثنی‌عشری است. مذهب تشیع با تأكید بر امامت حضرت امام علی بن‌ابیطالب(ع) و یازده فرزندش – علیهم السلام – به عنوان جانشینان بر حق پیامبر(ص) برای پیروان خود، تعهدات سیاسی و اجتماعی متناسب قایل است.
در كشور ایران، اصول و آیین دین اسلام از اركان اساسی در مظاهر گوناگون زندگی اجتماعی و فردی مردم است و تمامی امور بر طبق شریعت اسلامی پایه‌ریزی شده است. مسلمانان ایران عمدتاً شیعه و برخی نیز سنی مذهب هستند و كتاب آسمانی مسلمانان قرآن مجید است. هم چنین دیگر مذاهب اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالكی، حنبلی و زیدی كاملاً محترم شمرده می‌شوند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دیگر ادیان، مانند: زرتشتی، مسیحی، كلیمی به رسمیت شناخته شده‌اند و پیروان آن ها می‌توانند با مسلمانان با حقوق یكسان، در زندگی سیاسی – اجتماعی و اقتصادی كشور شركت كنند. اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی، دارای نمایندگان مستقل هستند.
۱) زرتشتی: دین مردم ایران در دوران پیش از اسلام آیینی بود كه از آن به «مزدیسنا» تعبیر می‌كنند؛ یعنی پرستش مزدا, خدای نیكی و خردمندی. چون پیامبری در ایرانویچ ظهور كرده بود كه مردم او را «زراتوشترا» می‌گفتند، بنابراین دین ملی ایرانیان پیش از اسلام، از نام وی زرتشتی نام گرفت. قدیمی‌ترین كتاب دینی زرتشتیان مجموعه‌ای از اسناد كتبی زند و اوستاست.
۲) كلیمی یا یهودی: یهودیان ایران با اینكه كتاب ها و نوشته‌های دینی و مذهبی خود را به زبان عبری حفظ كرده‌اند، با لهجه فارسی خاصی تكلم می‌كنند و به موجب قانون اساسی می‌توانند یك نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته باشند.
۳) مسیحی: در ایران دو اقلیت مسیحی معروف هستند كه پیش از اسلام در این سرزمین زندگی می‌كرده‌اند: ارامنه و آسوریان. ارمنیان ایران در آذربایجان، اصفهان، تهران، خوزستان و جاهای دیگری پراكنده‌اند. ارامنه ایران دو نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند كه از میان ارمنیان شمال و جنوب انتخاب می‌شوند. آسوریان یا كلدانیان بقایای ملت قدیم كلده هستند و از ۲۵۰۰ سال پیش در ایران بسر می‌برده‌اند. آن ها در دوره اشكانی و ساسانی به دین مسیح گرویدند و به یكی از مذهب قدیم آن یعنی نسطوری درآمدند.
منبع : مرکز علمی و فرهنگی دانشجویان ایران


همچنین مشاهده کنید