سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۷ آذر ـ ۲۸ نوامبر ـ پدیده های تازه که کشمکش انتخاباتی اوکراین در جهان به وجود آورده است


كشمكش بر سر نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوكراین ۴۸ میلیون نفری ۲۷ و ۲۸ نوامبر ۲۰۰۴ نیز ادامه داشت كه در تاریخ انتخابات جهان پدیده ای تازه است و ممكن است به صورت یك روال و عادت درآید و از آن استفاده و یا سوءاستفاده بسیار شود.
اوضاع جاری در اوكراین و انعكاس وسیع اخبار مربوط به آن كه عموما یكطرفه تنظیم می شوند باعث خواهد شد كه حل مسائل هر انتخابات به جای دادگاه به دست تظاهرات خیابانی ، شانتاژ و هیاهو سپرده شود و دمكراسی از این هم نیم بند تر گردد و به این دلیل است كه بیشتر مفسران، آن چه را كه اینك در اوكراین می گذرد یك نقطه عطف در تاریخ معاصر و بسیار حساس خوانده اند.
پدیده دیگر این رویداد، واكنش صریح برخی سران دولتهاست كه تا كنون به این صورت، كه نوعی مداخله تلقی شده است، بی سابقه بوده است. طبق گزارشها، جورج بوش و سران اروپای غربی با لحنی مشابه گفته بودند كه نتیجه انتخابات اوكراین به صورتی كه اعلام شده است برایشان قابل قبول نیست! . به نظر می رسد كه سران مسكو كه با رفت و آمدهای پیش از انتخابات به اوكراین و با گفتن تبریك به برنده انتخابات عملا بر نتایج آن صحه گذاردند و آتش رقابت غرب را روشن ساختند دارند احتیاط می كنند.
از میانجی گری اتحادیه اروپا میان دو نامزد كه این عمل مورد انتقاد مسكو قرار گرفته نتیجه ای به دست نیامده و قرار است مذاكرات برنده و بازنده در محیطی به دور از خشونت ادامه یابد. «بازنده» از تجدید انتخابات سخن به میان می آورد و «برنده» منتظر رای دیوان عالی است و هواداران طرفین در خیابانها.
برخی رسانه ها نوشته بودند: با این كه انسداد خیابان و ممانعت از ورود كارمندان دولت به دفاترشان یك خلاف عمومی است، پلیس اوكراین كه همه جا حضور دارد مدعی است كه « دستور » مداخله و جلوگیری ندارد كه طبق اظهار برخی حقوقدانان نیازی به صدور دستور نیست، تكلیف و وظیفه پلیس جلوگیری از تخلف مشهود و دستگیری متخلف است و گرنه نقض وظیفه به شمار می آید!.
گزارشهای دیگر حكایت از این دارد كه رئیس پارلمان اوكراین پیشنهاد ابطال نتایج انتخابات را داده و این پیشنهاد تصویب شده است كه بدون امضای مصوبه از سوی رئیس جمهوری، قانون نخواهد شد و ضمانت اجرایی نخواهد داشت .
اگر مسئله انتخابات اوكراین كه به معارضه غرب با روسیه مبدل شده تا انقضای دوره ریاست جمهوری فعلی حل نشود، اوكراین بدون رئیس جمهور خواهد ماند. باید دانست كه برنده انتخابات، نخست وزیر اوكراین و هوادار همبستگی هرچه بیشتر روسیه و اوكراین است.
برخی از تحلیلگران مسائل شرق ( اروپای شرقی ) و كارشناسان جنگ سرد ۱۹۴۵ ــ ۱۹۹۱ كشمكش بر سر اوكراین را ادامه همان جنگ سرد می بینند كه در نوامبر ۱۹۹۱ ختم آن اعلام شده بود! و گفته اند طرفی كه در كشمكش جاری عقب نشینی كند، بازنده معارضه خواهد بود و این عقب نشینی به همین جا ختم نخواهد شد و برنده نبرد، بازنده آن را تا نقطه ای كه بخواهد تعقیب خواهد كرد و عقب خواهد زد و به احتمال زیاد پایان كار بازنده و حذف آن از بازی خواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید