پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۶ آذر ـ ۲۷ نوامبر ـ جریان معارضه دو جناح جهانی بر سر اوکراین در ۲۵ و ۲۶ نوامبر ۲۰۰۴ ــ بازنده از بازی حذف خواهد شد


معارضه شرق و غرب بر سر انتخابات اوكراین كه جهانیان با چشم بازتر آن را زیر نظر دارند ۲۵ و ۲۶ نوامبر ۲۰۰۴ هم ادامه داشت. اصحاب نظر در این دو روز گفته بودند: نتیجه این معارضه ، هرچه كه باشد، جو سیاسی جهان به وضعیت پیش از این انتخابات باز نخواهد گشت و بدبینی ایجاد شده در برخی از ملل به ویژه روسیه از میان نخواهد رفت.
جنگ عراق به یك طریق این بدبینی را عیان ساخت، و معارضه بر سر انتخابات اوكراین به صورتی دیگر چهره از آن برگرفت و علنی تر شد، و ملل خارج از این گود زورآزمایی متوجه شدند كه با یك اروپای غربی از قماش اروپای قرن ۱۹ و دهه اول قرن ۲۰ رو به رو هستند و باید خود را آماده مقابله با چنین وضعیت و سیاستی كنند. مهمترین تحول ۲۵ و ۲۶ نوامبر مسئله اوكراین؛ اظهارات «كولن پاول» وزیر امور خارجه مستعفی آمریكا كه منتظر تایید انتصاب جانشینش در سنای این كشور است تا كنار رود و نیز ورود دو رئیس جمهوری عضو ناتو و اتحادیه اروپا و سولانا رئیس دیپلماسی این اتحادیه اروپایی به « كی اف » ــ ظاهرا تحت عنوان میانجی گری بود كه به نظر می رسد نتیجه بخش نبوده است. پاول پنجشنبه گفته بود كه دولت آمریكا نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوكراین را به رسمیت نمی شناسد و اگر مسئله حل نشود، دولت آمریكا دولت «یانوكوویچ» را نماینده مشروع اوكراینی ها نخواهد دانست. جورج بوش و سران اروپای غربی هم با لحنی مشابه همین حرف را زده بودند كه در جهان تازگی دارد.
انتخاب یانوكوویچ با ۴۹ درصد و ۴۶ صدم درصد آراء دور دوم به تایید كمیسیون انتخابات اوكراین و رئیس جمهوری فعلی این كشور رسیده است و دیوان عالی اوكراین قرار است دوشنبه ۲۹ نوامبر به شكایت بازنده انتخابات كه مدعی تقلب شده و درخواست تجدید انتخابات را كرده است رسیدگی كند، به همان گونه كه دیوان عالی آمریكا در سال ۲۰۰۰ كرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسكو در آخرین واكنش خود به مداخله غرب در مسئله انتخابات اوكراین كه روسیه تاكنون در درستی آن تردید نكرده و پیروزی یانوكوویچ را هم تبریك گفته است با اشاره به اعزام سه میانجی از سوی اتحادیه اروپا به اوكراین گفت: ما ( مسكو ) نگران مداخله غرب به نام میانجی هستیم و اضافه كرد كه در برخی پایتخت های اروپایی نیروهایی هستند كه اصرار به كشیدن مرز در اروپا دارند و .... ولی بعدا یك سخنگوی دولتی روسیه با لحنی نرمتر اظهار امیدواری به حل مسئله از طرق مسالمت آمیز كرد!.
در اوكراین نیز به سبك گرجستان سال گذشته، كه قبلا در كشور دیگری مشاهده نشده بود، گروهی كه خود را هوادار نامزد بازنده معرفی می كنند در دو روز مورد بحث ( ۲۵ و ۲۶ نوامبر ) ادارات دولتی را محاصره كرده و مانع ورود كارمندان به ادارات و نیز پارلمان شدند و پلیس دست كم در «كی اف»، در برابر این كار آنان دست به اقدام نزده بود! ولی شنیده شده است روس زبانهای اوكراین كه در نواحی شرقی و منطقه ثروتمند «دونتسكDonetsk» زندگی می كنند آماده حركت به سوی « كی اف » و برخورد با هواداران نامزد بازنده شده و تهدید كرده اند كه ممكن است با انجام رفراندم این قسمت را ضمیمه روسیه سازند. نامزد بازنده ( هوادار غرب ) ۲۶ نوامبر همچنان بر این توصیه به هواداران خود كه به نافرمانی ادامه دهند پا برجا بود. وی اصرار داشت كه ۱۲ دسامبر انتخابات تجدید شود.
برخی از تحلیلگران مسائل شرق ( اروپای شرقی ) و كارشناسان جنگ سرد ۱۹۴۵ ــ ۱۹۹۱ كشمكش بر سر اوكراین را ادامه همان جنگ سرد می بینند كه در نوامبر ۱۹۹۱ ختم آن اعلام شده بود! و گفته اند طرفی كه در كشمكش جاری عقب نشینی كند، بازنده معارضه خواهد بود و این عقب نشینی به همین جا ختم نخواهد شد و برنده نبرد آن را تا نقطه ای كه بخواهد تعقیب خواهد كرد و عقب خواهد زد و به احتمال زیاد پایان كار بازنده و حذف آن از بازی خواهد بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید