پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۳ آذر ـ ۲۴ نوامبر ـ جنگ سرد تازه از اوکراین آغاز شد


پس از سه روز كه حمله رسانه های غرب به انتخابات اوكراین و تحریك اوكراینی های هوادار غرب به ادامه اعتراض و تظاهرات ادامه داشت، ۲۴ نوامبر ۲۰۰۴ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و الكساندر لوكاشنكو رئیس جمهور بلاروس و برخی از مقامات قزاقستان دست به ضد حمله شدید زدند. پوتین دیروز در پرتغال در واكنش خود گفت : ما مدرس دمكراسی نمی خواهیم.
انتقاد غرب از انتخابات ما بوی سلطه گری می دهد و برای ما قابل قبول نیست. ما زیر بار تحمیلات كسی نمی رویم. سخنگوی كاخ كرملین در این زمینه گفت كه انتخابات اوكراین باز، روشن و صادقانه بود. لوكاشنكو هم در مینسك گفت: ما نمی خواهیم كه غرب ارزشهای خود را به ما تحمیل كند. سران روسیه و بلاروس هر دو پیروزی یانوكوویچ را در انتخابات اوكراین به او تبریك گفته اند. از سوی دیگر، رئیس پارلمان اوكراین خطاب به « لوگار » سناتور جمهوریخواه آمریكایی كه برای اعتراض به چگونگی انتخابات به « كی اف » رفته است گفت: انتخابات ما دمكراتیك و به مراتب دقیقتر از انتخابات شما بود. ما كه به كشور شما نیامده بودیم تا وكیل آمریكاییان شویم و اعتراض كنیم .
روزنامه ها عموما در تفسیرهای خود نوشته اند : ماه عسل ۱۳ ساله پایان یافته و جنگ سرد شرق و غرب از اوكراین شروع شده و این سرزمین امپراتوری سابق روسیه میدان این نبرد است. پوتین منتظر آغاز این جنگ از سوی غرب بود كه این فرصت را به دست آورد. اگر هم بعدا مصالحه ای صورت گیرد مناسبات شرق اروپا با اروپای غربی و غرب بمانند ۱۳ سال گذشته نخواهد بود و با یكدیگر با زبانی تند و تیز سخن خواهند گفت. اعتراض شدید غرب به چگونگی برگزاری انتخابات اوكراین و تحریك جماعتی از مردم این كشور به تظاهرات سبب تسریع در تحكیم اتحاد چهار كشور روسیه، اوكراین، بلاروس و قزاقستان و احیاء امپراتوری روسیه به صورتی دیگر خواهد شد و واضح است كه پس از آن یارگیری و ادعای سهم خواهی خواهد كرد. انتخابات اوكراین و اعتراض غرب به آن نقطه بازگشت بود كه فصل تازه ای را در تاریخ باز كرده است.
جهان سوم از برهم خوردن مناسبات روسیه با غرب ابراز خرسندی غیر مستقیم كرده و این موضوع از مقالات مطبوعات این ملل و ترتیب عرضه خبرهای آن به چشم می خورد. روزنامه های ملل جهان سوم نوشته اند كه از دیر باز انتظار آغاز معارضه ای تازه شبیه جنگ سرد سالهای ۱۹۴۵ ـ ۱۹۹۱ را داشتند.
اصحاب نظر گفته اند كه با اعتراضات روسها و غربی ها به یكدیگر، صدای پای تقسیم بندی دیگری در جهان می آید:اروپای شرقی ـ اروپای غربی و آمریكا. پس از برخورد كوتاه طرفین برسر بمباران یوگوسلاوی این بزرگترین معارضه شرق و غرب است كه آغاز شده و كشورهای دیگر كه میدان را برای نفس كشیدن باز می بینند در خفا سرگرم تشویق روسیه به ادامه معارضه هستند زیرا كه جهان، مخصوصا در چهار سال گذشته از یك قطبی بودن رنج فراوان برده است. این اصحاب نظر گفته اند كه تقسیم بندی جهان اجتناب نا پذیر است.
جهان در سه روز منتهی به ۲۴ نوامبر شاهد بزرگترین تعرض رسانه ای غرب بر ضد پیروزی « یانوكوویچ » در انتخابات اوكراین بود كه پس از جنگ سرد سابقه نداشت. در انتخابات یكشنبه ۲۱ نوامبر در اوكراین، « یانوكوویچ » كه از هواداران اتحاد تنگ تر با روسیه و بلاروس است ۴۹ و ۴۲ صدم درصد آراء را به دست آورد، حال آن كه رقیب هوادار غرب او ۴۶ و هفت دهم درصد را.
در پی این پیروزی، رسانه های غرب در قالب خبر و مصاحبه فریاد برآوردند كه این انتخابات مطابق استاندارد بین المللی! نبوده است و در جریان آن اعمال نفوذ شده و .... این رسانه ها اخبار خود را عمدتا از قول چند سازمان اروپایی و به علاوه ناظران « ناتو ! » تنظیم كرده بودند. رسانه های غرب تظاهرات شهر « كی اف » را با آن چه كه سال گذشته در همین تاریخ در تفلیس روی داد و منجر به كناره گیری شواردنادزه شد مقایسه كرده ، مشابه دانسته و پیش بینی تشدید آن را در روزهای آینده كرده بودند. رسانه های طرف دیگر در پاسخ گفته بودند كه در هر انتخابات ما از جمله انتخابات اخیر روسیه، قزاقستان و ... غرب فریاد برآورده كه مطابق استاندارد نبوده است و ...و استاندارد انتخابات هر كشور بر پایه قانون آن كشور است و قوانین ممالك در همه زمینه ها با هم فرق دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید