شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بوستان جنگلی نور، جاذبه اکوتوریستی غرب مازندران


بوستان جنگلی نور، جاذبه اکوتوریستی غرب مازندران
بوستان جنگلی نور با مساحت سه هزار و ۶۴۵ هكتار، یكی از بزرگترین بوستان های جنگلی شمال كشور و دارای جذابیت های گردشگری فراوانی است.
پارك جنگلی با مساحت سه هزار و ۶۴۵ هكتار، یكی از بزرگترین بوستان های جنگلی شمال كشور در شرق شهرستان نور به شمار می رود.
این بوستان در نزدیكی كوه و دریا قرار دارد و به دلیل جذابیت های گردشگری و ارزش طبیعی، از جمله داشتن ذخیره گاه ۲۷۰ هكتاری درخت «سفید پلت» كه بومی ایرانی است، از بوستان های شاخص محسوب می شود.
شماری از كارشناسان، مسافران و اهالی با اشاره به مشكلات فراروی این بوستان، بر لزوم توجه و حمایت تیپ های جنگلی این بوستان شامل ممرز، بلوط، ممرز-انجیلی و مرز-توسكا است كه سالانه در حدود یك میلیون نفر از آن دیدن می كنند.
در این بوستان، درختانی نظیر بلوط، ممرز، توسكا، انجیلی، لرگ، سفید پلت، لیلكی، افرا، شب خسب، ون، نمدار، اوجا و جانورانی همچون شغال، تشی، روباه و گرگ وجود دارد.»
براساس آمار رسمی، در شمال كشور ۸۸ بوستان جنگلی فعال یا شناسایی شده وجود دارد كه مساحت كل آن ها ۵۰ هزار و ۱۹۳ هكتار است.
مشكلاتی كه برای پارك جنگلی نور وجود دارد، كمابیش در بوستان های دیگر نیز دیده می شود، زیرا ریشه های مشتركی دارند.
محدوده تفرجگاهی بوستان جنگلی سی سنگان در اوایل دهه ۵۰ تعیین شد و با توجه به تردد گردشگران و كوبیدگی خاك، باید به محل دیگری در پارك تغییر یابد ولی اكنون توان مالی لازم برای جابه جایی تأسیسات وجود ندارد.
بوستان جنگلی نور در مقایسه با بوستان جنگلی سی سنگان، از نظر ذخیره گاهی اهمیت كمتری دارد و توده های شمشاد در بوستان سی سنگان، این منطقه را در خاورمیانه شاخص كرده است.
بوستان جنگلی سی سنگان با وسعت ۶۲۰ هكتار، بسیار كمتر از بوستان جنگلی نور گردشگران را در خود جای می دهد ولی جاذبه آن بیشتر است.
در مقایسه با بوستان سی سنگان، توسعه پذیری بوستان جنگلی نور بیشتر است و سی سنگان محدودیت توسعه دارد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید