جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گفتار گوستاولوبون درباره دفاع از اسلام


گفتار گوستاولوبون درباره دفاع از اسلام
ترقی حیرت انگیز اسلام و اشاعت و انتشار قرآن دسته مخالف را بحیرت انداخته در بیان فلسفه آن چنین گفته اند : اسلام چون باب شهوات و لذات نفسانی را باز گذاشته لهذا رغبت عوام بطرف آن زیاد شده و دیگر ، مذهب مزبور به زور شمشیر اشاعه یافته است لیكن به آسانی می توان ثابت كرد كه این تصور بكلی باطل و بی اساس است . فقط از مطالعه قرآن معلوم می شود كه سختی و فشار تعلیمات اخلاقی قرآن كمتر از سایر كتب آسمانی نیست . و البته قرآن تعدد زوجات را اجازه داده است ولی باید دانست كه رسم مزبور قبل از اسلام هم در میان ملل مشرق معمول بوده و این تجویز قرآن چیز تازه ای را برای آنها نیاورده .
ما وقتی كه فتوحات مسلمین اول را به دقت ملاحظه نموده و اسباب علل كامیابی آنها را تحت نظر می گیریم می بینیم كه آنها در خصوص اشاعت مذهب از شمشیر كار نگرفته اند زیرا آنها اقوام مغلوبه را قبول كرده حتی زبان آنها را هم اختیار نمودند سبب اصلی آن این بود كه آنها در مقابل حكامی كه تا آن وقت زیر شكنجه آنها بودند حكام جدید مسلمین را عادلتر و منصف تر مشاهده نمودند . به علاوه مذهب ایشان را هم نسبت به مذهبی كه داشتند ساده تر واقرب به حقیقت یافتنند این مطلب از تاریخ ثابت میشود كه اصلا اشاعت هیچ مذهبی ممكن نیست به زور شمشیر صورت گیرد. مسیحیان وقتی كه از اندلس را از دست مسلمین خارج ساختند آن وقت این ملت مغلوب برای مردن حاضر شده ولی تبدیل مدهب را قبول نكردند . واقعا اسلام به جای این كه با سر نیزه اشاعه یافته باشد و به وسیله تشویق و باقوه تبلیغ و تقریر جلو رفته است و همین مسئله بوده كه اقوام ترك و مغول با اینكه اعراب را مغلوب ساختند ولی دین اسلام را قبول نمودند و در هندوستان كه فقط عبور عرب بدا نجا افتاده بود اسلام به قدری ترقی كرد كه هم اكنون زیاده از صد كرور مسلم در آنجا وجود دارد ودائما هم عده آنها در تزاید است .
اكنون كه هزاران كشیش مسیحی با وسایل لازمه در آنجا به تبلیغ مشغول و تمام اهالی هم تحت سلطه حكومت انگلیسی اند معذلك معلوم نیست كه در این امر پیشرفتی نموده باشند .
ما چون به قواعد و عقائد اساسی قرآن مراجعه كنیم ممكن است اسلام را صورت آشكار ی از عیسویّت بدانیم ولی با این حال اسلام با عیسویت در بسیاری از مسائل اصولی اختلاف نظر دارند، به ویژه درباره توحید كه ریشه اساسی است، زیرا آن خدای یگانه ای كه اسلام مردم را بدان دعوت می كند آن خدایی است كه بر همه چیز مسلط و بالاتر از همه است، فرشتگان یا قدّیسان اطراف او را نگرفته اند و این افتخار تنها بهَره اسلام است كه نخستین دینی است كه توحید را در جهان آورد و باید در این باره به خود ببالد .
تمام آسانیو سهولت بی نظیر اسلام روی همین توحید خالص است و رمز پیشرفت اسلام نیز در همان سهولت و آسانی آن بوده، پیبردن به اسلام به همین جهت بسیار آسان است از آن مطالبی كه خرد و عقل سالم از پذیرفتن آن خو داری میكند و در ادیان دیگر نمونه های آن بسیار است كاملاً تهی است بعنی آن تناقضات و پیچیدگی هایی كه غالباً در سایر كیشها و آئینهای دیگر دیده می شود در دین اسلام هیچ یك از آنها وجود ندارد هر چه شما فكر كنید ساده تر از اصول اسلام نیست كه می گوید : خدا یگانه است ، مردم همگی در برابر خدا یكسان اند ، با انجام چند فریضه دینی به بهشت میرسد و با رو گرداندن از انجام آن به دوزخ در آید، شما به هر مسلمان از هر طبقه ای كه برخورد كنید می بینید تمام اصول اسلام و آنچه بر او واجب است، همه را در قالب چند جمله كوتاه با كمال آسانی می ریزد و همه را به خوبی می داند درست بر عكس مسیحیان كه به آسانی نمی توانند معنای تثلیث و استحاله را بفهمند و یا سایر مسائل پیچیده ای كه تا استاد در علم لاهوت و ماهر در ریزه كاری هایِ بحث و جدل نباشد هرگز از آن مطالب پیچ در پیچ بیرون نخواهند آمد .

۱) تمدن اسلام و عرب : ۱۵۶.
۲) همان مصدر : ۱۵۷ .
۳) تمدّن اسلام و غرب ص ۱۴۱ .
۴) همان ص ۱۴۱، ۱۴۲ .
منبع : مرکز اطلاع‌رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید