سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استان یزد


استان یزد
طبق آخرین تقسیمات كشوری این استان دارای هفت شهرستان ۱۵ شهر ۱۴ بخش و ۳۸ دهستان است و شهرستانهای ان شامل ابركوه، اردكان، بافق، تفت، مهریز، میبد و یزد است.
● دیدنیهای استان
▪ مسجد جامع كبیر
مسجد جامع كبیر یزد كه از آثار گرانبهای ایران و در حقیقت گنجینه ای از معماری است. بنای اصیلی آن را متلق به قرن ششم هجری قمری و پیش از ان می دانند لیكن مسجد جامع كنونی مربوط به زمان آل مظفر و قرن هشتم هجری می باشد.
▪ سید ركن الدین
بقعه سید ركن الدین با سردر و گنبدی زیبا و پوششی از كاشی و كتیبه ای به شویه خط كوفی است.این بقعه متعلق به قرن هشتم هجری (۷۲۵) قمری بوده و در داخل گنبد دارای تزئینات گچی بسیار زیبایی است كه به همت امیر ركن الدین محمد قاضی كه از حامیان معروف معماری بود ساخته شده است.
▪ مسجد امیر چقماق
مسجد امیر چقماق (كسجد جمعه نو) كه به واسطه داشتن سر در رفیع باشكوه و جلوخان جالب شهرت بسیاری دارد. مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی می باشد. كتیبه سر در آن از لحاظ هنر خطاطی بسیار ارزنده است.
ساختمان امیر چقماق به سال ۸۳۰ه.ق بنیان شده لیكن سردر و دو مناره كاشیكاری رفیع و چند دهانه از طاقنماهای كنونی آن از بناهای قرن سیزدهم (قاجاریه) هجری است.
▪ باغ دولت آباد
مجموعه تاریخی باغ دولت آباد شامل قسمتهای عمارت كلاه فرنگی بادگیر حرمخانه بهشت آیین عمارت مستخدمین دیوان خانه اصطبل و شتر خانه سر در اصلی آب انبار و باغ مشجر است.
▪ آتشكده زرتشتیان
آتشكده زرتشتیان یكی از اماكن دیدنی مربوط به زرتشتیان است. این بنا شامل ساختمان و باغ مشجری است كه در قرن اخیر ساخته شده ولی آتش مقدس كه نزد زرتشتیان محترم شمرده می باشد دارای قدمتی یكهزار و پانصد ساله بوده و همیشه باید روشن گاه داشته شود. در این مكان نگهداری و از آن مراقبت می شود.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
▪ عمده ترین صنایع دستی استان یزد قالی بافی با حدود شش هزار وپانصد دار قالی گزار شده است. در حدود ۱۳ هزار نفر در صنعت قالی بافی استان اشتغال دارند. مهمترین انواع صنایع دستی استان عبارتند از :
زیلو بافی- چادر شب- دستمال- مخمل بافی- زری بافی- ترمه بافی- شمد- كاشی سازی- سفال و سرامیك- جیم بافی- سفره- پتوبافی
▪ سوغاتی ها :بلاقلوا، قطاب، لوز نارگیل، پشمك، نان برنجی، حاج بادام و حاج پسته و حاج گردو و زولبیا گوشه فیل و انواع شیرینی های خشك كه بسیار ظریف و شكیل و خوشمزه هستند.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید