پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استان کهگیلویه و بویر احمد


استان کهگیلویه و بویر احمد
این استان از نظر موقعیت جغرافیایی در جنوب غربی ایران واقع شده حدود ۱۶۲۶۴ كیلومتر مربع وسعت دارد كه میان استان های فارس، اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان و بوشهر قرار گرفته است.
این استان از دو منطقه سردسیری و گرمسیری و مجموعاً از ۳ شهرستان و ۷ شهر تشكیل شده است.
مركز سردسیری این استان شهر یاسوج می باشد.
● دیدنیهای استان:
▪ بقعه خضر دهدشت
این بنای كوچك چهارگوش شباهت زیادی به خانقاه دراویش و چله خانه ها دارد، بنای اولیه آن محل عبادت بوده و پس از تبدیل بنا به مسجد، نام خضر (ع) بر آن گذاشته شده است. از تاریخ ساخت و سازنده این بنا اطلاعی در دست نیست.
▪ چشمه بلقیس
چشمه و باغ بلقیس دهدشت در ۲۰ كیلومتری جاده آسفالته یاسوج- دهدشت قرار دارد. مساحت باغ ۱۰ هكتار و بسیار پردرخت است و در حال حاضر یكی از تفرجگاههای منطقه و محل برگزاری اردوهای دانش آموزشی است.
▪ آبشار یاسوج
در چهاركیلومتری شمال شرقی شهر یاسوج آبشاری بسیار زیبا در منطقه ای سرسبز و دیدنی وجود دارد كه آب آن دائمی است. مظهر آب در ۲۰ متری دامنه كوه قرار دارد و سرریز پله ای آن از ۱۲ متری شروع می شود. آب و هوای بسیار خوش و نزدیكی آن به شهر یاسوج ، این آبشار را به یكی از نقاط تفرجگاهی دیدنی و به یادماندنی این شهر تبدیل كرده است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی استان شامل قالی و گلیم، قالیچه های متنوع، گچه، خورچین، نمد سفر محلی، چادر خور زیربار توبره و جاجیم گبه جا قرآنی است.
سوغات مشهور این استان را گردوو سیب در یاسوج، كشك قره قورت و فرآورده های كوهستانی نظیر كارده، چویل، كرفس، قارچ كوهی، بیلهر، كنگر عسل، كره، گیاهان داروئی مثل بومادران، بنشن، كل بابونه و گل گاوزبان تشیل می دهند.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید