پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

استان کرمانشاه


استان کرمانشاه
استان كرمانشاه در مغرب ایران از شمال به استان كردستان از جنوب به استانهای لرستان و ایلام از مغرب به كشور عراق و از مشرق به استان همدان محدود می گردد. وسعت استان كرمانشاه با مساحتی بالغ بر ۲۴۵۰۰ كیلومتر مربع در غرب كشور ایران به شكل مستطیل بوده و ارتفاع متوسط آن ۱۲۰۰ متر از سطح دریا می باشد.
● دیدنیهای استان:
▪ طاق بستان
این مجموعه بسیار كهن شامل دو طاق بزرگ و كوچك و یك صفحه حجاری شده در دل كوه است. نقوش طاق بزرگ دو فرشته بالدار حلقه به دست و خسرو پرویز را سوار بر اسب نشان می دهد. نقش طاق كوچكتر متعلق به شاپور دوم و سوم است و دو كتیبه به خط و زبان پهلوی دارد.
▪ مجسمه هركول
در پائین كتیبه بیستون مجسمه ای قرار دارد كه بر پشت آن به خط و زبان یونانی قدیم كتیبه ای حجاری شده است. این مجسمه در حدود ۱۵۳ سال پیش از میلاد، مصادف با اواسط سلطنت مهرداد اول اشكانی ساخته شده است.
▪ بیستون
نقوش تاریخی بیستون كرمانشاه در ارتفاع ۴۰ متری كوهی در كنار جاده همدان- كرمانشاه نقوشی قدیمی از دوره هخامنشی باقی مانده است كه در آن داریوش با قامتی بلند و چهره ای جذاب در حالت ایستاده نشان داده شده است.
▪ معبد آناهیتا
معبد آناهیتا كنگاور این بنای سنگی كه به دو شیوه معماری ایرانی و یونانی بر صفحه ای سنگی و بسیار بزرگ ساخته شده است. متعلق به ۲۰۰ سال پیش از میلاد بوده و چند سر ستون سنگی و مدور از آن باقی مانده است.
▪ غار آب قوری
این غار در دامنه غربی كوه شاهو در شهرستان پاوه قرار دارد و از بزرگترین غارهای آبی آسیا و طولانی ترین غار ایران است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
استان كرمانشاه دارای صنایع دستی و مهم و مشهوری است كه از جمله می توان به گیوه بافی، پرده بافی، قلم زنی بر روی مس با استفاده از طرحهای متنوع موح باقی و قالی بافی اشاره كرد. شیرینی های محلی استان عباتند از نان برنجی، نان شكری از جمله سوغات هایی مورد توجه توریست های خارجی است.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید