سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

استان کرمان


استان کرمان
براساس آخرین تقسیمات كشوری استان كرمان مشتمل بر ۱۰ شهرستان، ۷ شهر و ۳۱ بخش است. شهرهای آن عبارتند از: بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهر بابك، كرمان و كهنوج.
● دیدنیهای استان
▪ مسجد جامع كرمان
یكی از زیباترین مساجد كشور است كه دارای سر در رفیع صحن ایوان و شبستان می باشد. تاریخ بنا، بر اساس كتیبه سر در اصلی، سال ۵۷۰ هجری قمری است. ارزشمند ترین قسمت بنا كاشیكاری معرق و محراب و سر در شرق مسجد است.
▪ مسجد گنج علی خان
مجموعه گنج علی خان كه مشتمل بر میدان، مدرسه، كاروانسرا، حمام، آب انبار، ضرابخانه، مسجد و بازار است. در این مجموعه چند كتیبه به چشم می خورد كه نشاندهنده دقیق تاریخ بنای هر یك از این مجموعه است.
▪ حمام گنج علی خان
ورودی این حمام در بازار جنوبی واقع شده است. این حمام مجموعه ای زیبا از تلفیق هنر در معماری با فضایی مناسب می باشد. حمام گنج علی خان اثری بدیع با كاشیكاری ها، نقاشی ها، گچ بری ها، مقرنس كاریها و كادربندیهای زیبا با بكار گرفتن سنگها و تزئینات بسیار ظریف در مسجد حدود گرمخانه تشكیل شده و در قسمت رختكن با ایجاد قرینه سازی در ایوانها و ایوانچه ها و ستون های سنگی بوجود آمده است.
▪ مجموعه وكیل
مجموعه وكیل یكی از دیگر از ارزشمندترین یادگارهای كهن است كه سال ۱۲۷۵ ه.ق بنا شده و شامل بازار، حمام، مسجد و كاروانسرا می باشد.
▪ آستانه ماهان
آستانه ماهان در ۳۵ كیلومتری جنوب شرقی كرمان و در مسیر راه كرمان- بم واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این شهرك زیبا كه در دامنه ارتفاعات قرار گرفته و وجود چشمه ها و آبهای نسبتاً فراوان موجب آبادانی این بخش شده است.
آستانه از هنر معماری شش قرن اخیر با فضای معماری مقبول و باغ سازی بسیار و طراوات انگیز است. مجموعه آستانه شامل سردر و گلدسته ها، چله خانه و صحن می باشد.
▪ باغ تاریخی ماهان
باغ تاریخی ماهان باغ ”شاهزاده“ در شش كیلومتری ماهان قرار دارد. این باغ دارای قسمتهای مختلف از جمله عمارت شاه نشین و حمام است. از قسمتهای ارزشمند باغ ماهان شبكه آبرسانی و حوض های آب آن می باشد.
▪ ارگ بم
ارگ بم در شمال شرقی بم بر بالا و دامنه صخره های عظیم قلعه ای ماندگار را پی افكنده اند كه اهالی محل ارگش نامند. این بنای سترگ شهر قدیم بم است. سه طرف قلعه را باغ و خانه های مسكونی و زمین های كشاورزی فراگرفته است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
▪ صنایع دستی شامل قالی دستباف، شال بافی، پته دوزی، سرامیك، محصولات مسی، چادر شب بافی، حصیر بافی، نمد، گلیم و …
▪ سوغاتی مشهور پسته رفسنجان، معجون، حنا، زیره، كلمپه(نوعی شیرینی)، مسقطی، سیرجان، سوهان، زرند، خرمای بم، بادام كوهی و گردوی بافت.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید