چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

استان همدان


استان همدان
استان همدان از نظر تقسیمات كشوری ۸ شهرستان، ۱۶ شهر، ۱۸ بخش و ۶۸ دهستان دارد و مركز ان شهر همدان است. شهرستان های این استان عبارتند از همدان، نهاوند، توسیركان، ملایر كبودر آهنگ اسد آباد، بهار و رزن.
شهرهای آن همدان اسد آباد بهاره قروه در جزین كبودر آهنگ لالجین، مریان ملایر سامن نهاوند تویسركان سرگان رزن فامنین صالح آباد و فیروزان است.
●دیدنیهای استان:
▪ ابوعلی سینا
آرامگاه حجت الحق شیخ الرئیس شرف الملك ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا فیلسوف و دانشمند و طبیب مشهور ایران (۴۲۸-۳۷۰ ه.ق) در میدانی به نام بو علی سینا در شهر همدان واقع شده است.
طرح آرامگاه از روی قدیمی ترین بنای تاریخی دوران اسلامی -ایرانی یعنی بنای عظیم گنبد كاووس (قابوس) با تغییرات جزئی ساخته شده است.
▪ پل فرسف
این پل در روستای فرسف تویسركان در منتهی الیه جنوب غربی روستا و برروی یكی از شعبه های پرآب قلقل رود واقع شده است و محور ارتباطی چندین روستاست. پل فرسف از نظر قدمت به دوره صفویه مربوط است.
▪ كتیبه گنجنامه
كتیبه های گنج نامه كه یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است بر دل یكی از صخره های كوه الوند در فاصله ۵ كیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حكاكی شده است. كتیبه ها هركدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان های پارسی قدیم بابلی و عیلامی نوشته شده اند.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
برجسته ترین صنعت دستی استان سفالگری و سرامیك سازی است علاوه بر صنعت سفالگری و سفال سازی صنایع دیگری مانند گلیم بافی قالیبافی و دوخت لباس نیز در سطح استان وجود دارد كه عمدتاً در میان عشایر مرسوم است.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید