سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

استان هرمزگان


استان هرمزگان
استان هرمزگان طبق آخرین تقسیمات كشوری مشتمل بر ۸ شهرستان، ۲۱ بخش، ۶۹ دهستان و ۲۰۴۶ آبادی دارای سكنه است و شهرستان های آن عبارتنداز بندرعباس، بندر لنگه، رودان، قشم، جاسك، حاجی آباد و ابوموسی. همچنین ۱۴ جزیره كوچك و بزرگ به نام های ابوموسی، بنی فرور، تنب كوچك و تنب بزرگ و سیری، شتور، فرور، كیش، لاوان، قشم، لارك،هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آب های ساحلی این استان قرار دارند.
● دیدنیهای استان:
▪ بندرعباس
در قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس فعلی بندر و روستای كوچكی بنام ”سورو“ وجود داشت كه جغرافیا نویسان قرن چهاردهم هجری قمری از آن نام برده اند. برخی معتقدند ”شهرو“ كه اصطخری به عنوان ”دهی كوچك بر كنار دریا“ از آن نام برده همان بندر”سورو“ است.
▪ جزیره قشم
جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است كه در شمال غربی تنگه هرمز قرار دارد. طول آن ۱۱۵ كیلومتر و عرض آن از ۱۰ تا ۳۵ كیلومتر متغیر است.
شهر قشم مركز این جزیره در شمال شرقی جزیره واقع شده و وسعت آن ۳ كیلومتر مربع و ارتفاع ان از سطح دریا ۱۰ متر است.
▪ جزیره كیش
این جزیره بیضی شكل با مساحت ۷/۸۹ كیلومتر مربع و با طول ۱۵۶ و عرض ۷ كیلومتر در جنوب غربی بندرعباس و در میان آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. سواحل كم نظیر این جزیره مرجانی نه تنها در فصول گوناگون سال بلكه در طول یك روز در ساعات مختلف جلوه های بدیع و گونه گون و بسیار زیبایی از طبیعت را به تماشا می گذارند. سواحل كیش در شرق و شمال شرقی و جنوب از زیباترین سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربی آن زیباترین منظره غروب خورشید را می توان دید.
▪ جنگل های حرا
منطقه حفاظت شده جنگل هلی حرا (مانگرو) گونه جنگلی حرا (مانگرو) از ویژگیهای اكوسیستم سواحل جنوبی ایران است كه به طور پراكنده از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند در سواحل عمان پدید آمده اند. این جنگل ها سواحل خلیج فارس در اطراف بندر لافت شمال جزیره قشم؛ بندر خمیر و ...
● صنایع دستی و سوغاتی ها
▪ خوس (خوص) دوزی كه بافتن با برگ درخت خرما می باشد، گلابتون دوزی- سفال گری
▪ چادر شب بافی و ...
▪ سوزن دوزی- سبد بافی و حصیر بافی- قالی بافی
▪ صنایع دستی دریایی
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید