سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

استان لرستان


استان لرستان
این استان از شمال به شهرستانهای خمین و اراك از استان مركزی و ملایر و نهاوند از استان همدان از جنوب به استان خوزستان و از شرق به شهرستانهای فریدن و گلپایگان از استان اصفهان و از غرب به استانهای باختران و ایلام محدود می شود.
● دیدیهای استان:
▪ قلعه فلك الافلاك
قلعه فلك الافلاك خرم آباد قدمت این قلعه با شكوه كه نام دیگر آن شاپور خوات است به عصر ساسانیان می رسد. این قلعه دارای دوازده برج است كه هر برج در ماه شاخص نیمروز بوده است. این قلعه بر شهر خرم آباد مشرف بوده و كنگره های اطراف با روی آن روزنه هایی برای دفاع دارد.
▪ دریاچه گهر
دریاچه گهر یكی از زیباترین دریاچه های طبیعی كوهستانی مطرح در سطح كشور است كه همچون نگین فیروزه ای در قلب منطقه حفاظت شده اشترانكوه می درخشد. این دریاچه به فاصله ۴۰ كیلومتری جنوب شهرستان دورود قرار دارد و ارتفاع آن دو هزار و ۳۶۰ متر از سطح دریا در كنار رفیع ترین قلل سر به فلك كشیده اشترانكوه قرار دارد.
▪ اشترانكوه
یكی از مناطق منحصر به فرد و پرجاذبه طبیعی لرسان است كه به لحاظ برخورداری از شرایط زیست محیطی و ویژگیهای شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تكثیر و حوش به خصوص پستانداران محسوب می شود. اشترانكوه به دلیل واقع شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره های نسبتاً گرم است.
▪ آبشار بیشه دورود
آبشار نورژیان در ۳۰ كیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در منطقه جنگلی به همین نام یكی از زیباییهای طبیعت لرستان است كه هر ساله گروهی را به سوی خود جلب می كند. ماهی كوركه یكی از نادرترین گونه های ماهی در جهان است در غاری در منطقه تنگ هفت شهرستان خرم آباد می باشد.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی گلیم- جاجیم(ماشته)- روتختی- روفرشی- رومیزی- سجاده- گیوه زنانه- ورشو بروجرد- نمد- مشبك چوب- منبت- سرامیك الیگودرز- عسل- روغن حیوانی- شیرینی بروجرد (شكری) حلوا بروجرد.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید