پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استان قم


استان قم
مساحت استان قم ۱۰۷۴۳ كیلومتر مربع مساحت شهر قم ۸۲/۱ كیلومتر مربع ارتفاع از سطح دریا ۹۳۰ متر آب وهوا نیمه بیابانی گرمترین ماه سال تیر ماه با میانگین ۳۱+ درجه سانتیگراد میانگین ریزش باران ۱۴۰ میلی لیتر در سال جهت وزش بادهای محلی از جنوب به شمال دارای ۴۰۰ هزار هكتار مربع ۶۰ هكتار پارك جنگلی معادن نفت گاز سرب روی منگنز و ... نمك گچ اهك و انواع سنگ تزئینی و كائولن. از شمال به شهر تهران و ساوه از جنوب به دلیجان و كاشان و محلات از شرق به دریاچه نمك به آشنتیان و تفرش محدود است.دیدنیهای استان قم عبارت است از:
● حرم مطهر حضرت معصومه (س)
حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمكران در طول سال پذیرای سیل علاقمندان و ارادتمندان اهل بیت (ع) می باشد. این شهر مدفن بیش از ۳۰۰ امامزاده است. شهر قم به وسیله اتوبان به تهران و سلفچگان و راه آهن به شمال و جنوب و غرب كشور متصل می شود.
● مسجد مقدس جمكران:
مسجد مقدس جمكران در ۶ كیلومتری شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد· این مكان مقدس، تحت توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (اوراحنا فداه) قرار دارد و آن حضرت از شیعیانشان خواسته اند كه به این مكان مقدس روی آورند، چرا كه این مكان، دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده است·
● ییلاقات قم
ییلاقات قم شامل و شنوه- فردو- كرمجگان، بیدهند، دستگرد، خاوه، و بریومیم.
● صنایع دستی و سوغاتی ها:
فرش ابریشم قم دارای شهرت جهانی است و به تمام مناطق دنیا صادر می شود، ظروف سفالین و اشیای سنگی- مبلهای منبت كاری شده و استیل و سوغات قم انواع سوهان، انار، انجیر و... .
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید