پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

استان قزوین


استان قزوین
شهر قزوین تا سال ۱۳۷۵ جزو محدوده سیاسی- اداری استان زنجان بود. در این سال این شهر از استان زنجان جدا شد و همراه با شهرستان تاكستان از استان زنجان به عنوان استان قزوین در تقسیمات كشوری جای گرفت.
این استان بر اساس آخرین تقسیمات كشوری دارای ۲ شهرستان، ۱۰ بخش، ۱۲ شهر، ۳۷ دهستان و ۹۳۶ آبادی دارای سكنه است و شهرستان قزوین و تاكستان مجموعه شهرهای آن را تشكیل می دهند.
● دیدنیهای استان
▪ دروازه قزوین
هشت دروازه به نامهای دروزاه رشت- باغشاه-درب كوشك- تبریز دروزاه قدیم تهران- شیخ آباد- امازاده حسین و خندق بار داشته است. امروزه آثاری از دروازه درب كوشك و دروازه قدیم تهران باقی مانده است.
▪ بنای كاخ چهل ستون
این عمارت در دور صفویه( یعنی زمانی كه قزوین پایتخت بود) به كلاه فرنگی معروف بوده است. این مكان كاخ شاهی بوده كه شاه طهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یك معمار ترك با شیوه شطرنجی خیلی كوچك ساخته و دارای پنجره های چوبی بسیار ظریف و زیبا می باشد.
▪ مناظر طبیعی رودبار الموت
رودبار الموت كه بخشی از دامنه جنوبی رشته كوههای البرز و در شمال شهر قزوین قرار دارد به سبب بارندگی برف و باران فروان دارای رودخانه های پرآب و چشمه های گوارا و باغات میوه و مزارع سرسبز و دره های مصفا با ییلاقهای تابستانی منطقه ای آرام و طبیعی دلچسب را برای مسافرین آماده كرده است.
▪ مسجد النبی
این مسجد از حیث وسعت و عظمت بنا و شیوه ساختمان و استحكام پی ها و حسن سلیقه ای كه در ساخت آن به كار گرفته شده است یكی از مهترین مسجدهای قزوین به شمار می رود. آغاز بنای این مسجد را به دوره صفویه نسبت می دهند. اما چنین به نظر می رسد كه پس از انقراض صفویه در اثر عدم توجه به صورت ویرانه ای درآمده و در دوره قاجاریه از نو بازسازی شده است.
▪ دریاچه آوان
در دامنه جنوبی كوه آوان دریاچه ای قرار دارد كه به نام آوان مشهور است. طول و عرض این دریاچه زیبای كوهستانی ۵۰۰ متر است و در شمال دهكده آوان و در فاصله تقریبی ۷۵ كیلومتری شمال شرقی قزوین واقع شده است. آب این دریاچه از چشمه های درون آن تأمین می شود.
▪ پل شاه عباسی
در مسیر جاده ای كه از قزوین به طرف بویین زهرا می رود پلی قرار دارد كه در دوره شاه عباس ساخته شده است و فاصله آن تا قزوین ۳۷ كیلو متر است.
درحال حاضر در كنار این پل و به موازات آن پل فلزی جدیدی ساخته شده است و عبور و مرور از آن انجام می شود.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی آن عبارتند از گلیم و جاجیم بافی، قالی بافی (در روستاها) و صنایع ظریفكاری چوبی مانند قاشق سازی، شانه تراشی و منبت كاری. سوغاتی قزوین هم عبارتند از شیرینی نان برنجی، باقلوا، كشمش، پسته، بادام و گردو.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید