جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

استان سیستان و بلوچستان


استان سیستان و بلوچستان
استان سیستان و بلوچستان از شمال به خراسان و افغاتژنستان از خاور به افغانستان و پاكستان و از جنوب به دریای عمان و از باختر به استان كرمان محدود می شود شهرهای مهم این استان عبارتند از: زاهدان، چابهار، زابل، ایرانشهر و سروان.
● دیدنیهای استان
▪ امامزاده غلام رسول
این بنا كه گنبدی بسیار بلند دارد. متعلق به دوره تیموری است و دارای تزئینات ستاره ای و گچبری های نفیسی است كه بسیار ظریف و دیدنی است.
▪ كوه خواجه
این كوه به ارتفاع تقریبی ۹۰۰ متر همانند جزیره ای در میان دریاچه هامون قرار دارد. بر فراز این كوه آثار آتشكده به قرن اول میلادی و تاریخ ویرانه های اطراف ان به دوره اشكانی و سامانی می رسد.
▪ شهر سوخته
شهر سوخته زابل آثار این شهر در ۶۷ كیلومتری جنوب زابل در منطقه ای متعلق به پلیوسن قرار دارد. از آثار و اشایء و سفالینه های بدست امده در این شهر چنین برمی آید كه تمدن ان به عهد برنز می رسد. بناهای باقی مانده عموماً دارای ۶ تا ۱۰ اتاق بوده و با دیوارهایی كوتاه از یكدیگر جدا شده اند. سفالینه های رنگی مزین به نقوش حیوانات اشیاء فلزی، سنگی- چوبی و كلی و پیكره های انسانی از جمله آثار بدست امده از این شهر باستانی به شمار می ایند.
▪ قلعه سام
این بنای ذوزنقه ای شكل امنظم در ۲۸ كیلومتری جاده زاهدان به زابل قرار دارد. طول شرقی- غربی آن ۳۷۶ متر و جنوبی – شمالی ان ۲۹۶ متر است و دو دروازه شمالی و جنوبی دارد كه هركدام دارای برج نگهبانی هستند. این قلعه خشتی متعلق به دوره پارت هاست.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
سوزن دوزی بلوچی، سففالگری، حصیربافی، سبد بافی، قالی بافی، گلیم بافی، سكه دوزی.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید