جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

استان خراسان


استان خراسان
براساس آخرین تقسیمات كشوری استان خراسان دارای ۲۳ شهرستان ۵۴ شهر و ۷۴ دهستان و ۷۹۹۶ آبادی دارای سكنه است. شهرستان های استان عبارتند از اسفراین، بجنورد، برادسكن، بیرجند، تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، چناران، خواف، درگز، سبزوار، سرخس، شیروان، طبس، فردوس، فریمان، قاینات، قوچان، كاشمر، گناباد، مشهد، نهبندان و نیشابور.
● دیدنیهای استان:
▪ آستان قدس رضوی
مجموعه آرامگاهی آستان قدس رضوی این مجموعه كه در مركز مشهد مقدس واقع شده و یكی از باشكوهترین و وسیع ترین مجموعه های آرامگاهی جهان اسلام است طی قرون متمادی بر مزار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) (۱۴۸-۲۰۳ه.ق) شكل گرفته و آثار تاریخی و هنری ارزشمندی از قرون مختلف را دربردارد. تاریخچه ساختمان در سال ۲۰۳ و به قولی ۲۰۲ ه.ق پس از شهادت امام رضا (ع) پیكر مطهر وی را در بقعه ای كه بر روی گور هارون الرشید بنا كرده بودند، به خاك سپردند.
▪ حكیم عمر خیام
آرامگاه حكیم عمر خیام نیشابوری یكی از دیدنی ترین باغ های ایرانی باغی است كه بنای آرامگاه حكیم عمر خیام در میان آن قرار گرفته است. این باغ به خود وی تعلق داشته است.
▪ مجموعه آثار كلات نادری
حصار كلات كه در فاصله ۱۸۰ كیلومتری شمال مشهد واقع شده است. مانند دره ای است كه توسط دو رشته كوه مرتفع محاصره گردیده باشد و دارای طول و عرض تقریبی ۳۵ و ۱۰ كیلومتر می باشد. آثار باستانی این منطقه به دوره نادر شاه تعلق دارند.
▪ امام زاده محمد محروق
این آرامگاه با گنبد كاشی كاری و ایوان های بلند در وسط باغ مشجری قرار گرفته است و از ابنیه زیبای قرن دهم هجری به شمار می رود. در زیر گنبد قبر امام زاده محمد محروق واقع شده است. كتیبه كاشی معرق ایوان و صندوق منبت و در ورودی حرم از زمان شاه طهماسب اول قرن دهم هجری است.
▪ حكیم فردوسی
آرامگاه حیكم ابوالقاسم فردوسی زیارتگاه مشتاقان ادب پارسی است و توس شهرت و معروفیت خود را مدیون آثار و شخصیت شامخ اوست. ساختمان بنای فعلی آرامگاه به دوره جدید تعلق دارد.
▪ شیخ عطار نیشابور
فرید الدین ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایران در حدود سال ۵۴۰ متولد شد و در ۶۱۸ ه.ق جهان را بدرود گفت. مقبره عطار نیشابوری در فاصله ۶ كیلومتری شرق نیشابور در نزدیكی امامزاده محروق و آرامگاه خیام واقع گردیده است.
▪ كمال الملك
در باغ شیخ عطار نیشابوری مقبره محمد غفاری فرزند میرزا بزرگ كاشانی ملقب به كمال الملك از مفاخر نقاشی ایران قرار گرفته است. این بنا با سبك جدید و بصورت مشبك با شش ایوان در سال ۱۳۴۱ بر روی مقبره كمال الملك ساخته شده است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
انواع مهم صنایع دستی در این استان شامل قالی بافی، ابریشم كشی، شعر بافی، پارچه بافی، نمد بافی ، پوستین دوزی، سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ فیروزه تراشی، سفال گری، سبد و حصیر بافی است. انواع دیگر تولیدات دستی شامل چارق گیوه فرآورده های چوبی و فلزی نقاشی روی چرم و غیره می باشد. زعفران یكی از مهمترین سوغات این استان بوده كه به اقصی نقاط جهان صادر می گردد.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید