پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

استان خوزستان


استان خوزستان
استان خوزستان با مساحتی بالغ بر ۲۸۲/۶۷ كیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال به استان لرستان از شمال شرقی به استان اصفهان از شمال غربی به استان ایلام و از طرف شرق و جنوب شرقی به استانهای چهار محال و بختیاری و كهگلیویه و بویر احمد محدود می شود. در جنوب این استان خلیج فارس قرار دارد.
● دیدنیهای استان
▪ آبشارهای شوشتر
استان خوزستان از دیرباز از جنبه های مهم و متنوعی برای جلب توریست برخوردار بوده كه این جاذبه ها از جهت شكل و كیفیت به ۴ دسته تقسیم می شوند.
جاذبه های طبیعی شامل آبشارهای شوشتر، هور دورق در شادگان دریاچه سد دز در اندیمشك دریاچه سد شهید عباسپور. در مسجد سلیمان امامزاده عبدالله در باغملك و قایق رانی در رودخانه كارون و اروند در شهرهای اهواز آبادان و خرمشهر.
جاذبه های جنگی تاكنون بیش از ۱۱۰۰ مدل كه اتفاقات و حماسه های عظیم رزمندگان در آن مناطق انجام شده شناسایی گردیده كه عمده آن شامل منطقه شلمچه (قتلگاه شهدای كربلای۵) اروند كنار (منطقه شهدای عملیات والفجر) تنگ چزا به موزه فرهنگی دفاع مقدس در دزفول اهواز و خرمشهر حسینیه (منطقه عملیاتی رمضان) دهلاویه (منطقه شهادت دكتر چمران) بنای یادبود شهدای هویزه(حماسه سازان دفاع مقدس و محل شهادت شهید علم الهدی) پل استراتژیك كرخه منطقه فكه تپه های الله اكبر مسجد جامع خرمشهر، پل بعثت و ... است.
▪ كول فره
جاذبه های باستانی و زیارتی استان خوزستان یادمانهای متعددی را از ظهور و سقوط تمدنهای اولیه بشری مثل تمدن عیلامی ها و آشوری ها دارد.. آثار باستانی ایذه اشكفت سلیمان نقشهای كول فره كتیبه عیلامی
▪ دانیال نبی
وجود زیارتگاههای متعدد باعث شده هر ساله هزاران نفر از دوستداران این آثار از داخل و خارج كشور به این منطقه سفر می كنند. مقبره دانیال نبی مزوه شوش و قلعه باستانشناسان و پل والرین پل شادروان مسجد جامع شوشتر بقعه امامزاده عبدالله و بقعه صاحب الزمان.
▪ چغازنبیل
نقش ارژن و مسجمه سردار پارتی آثار باستانی شوش چغاززنبیل كاخ آپادانا آثار باستانی شهر بهبهان محوطه باستانی اوجان در كنار رودخانه مارون پل كسری پل و بندبكان مسجد جامع بكان و حمام غله بكان. آثار باستانی را مهرمر طاق نصرت ساسانی آرامگاه هرمز قلعه
● صنایع دستی و سوغاتی ها
مهمترین صنایع دستی خوزستان عبارتند از قالیبافی، قلابدوزی، بافت انواع ملحفه لنگ چفیه (روسری عربی مردانه) مقنعه (روسری زنانه) جاجیم، گلیم مراكز بافت این محصولات شهرهای شوشتر دزفول و شادگان است.
علاوه بر این صنایع دستی فلزی نیز در این استان رایج است. به عنوان نمونه در كارگاههای دزفول وسایل چایخوری و سینی و منتقل تهیه می شود.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید