سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

استان تهران


استان تهران
با وسعتی حدود ۱۸۹۵۶ كیلومتر مربع بین ۳۴ تا ۵/۳۶ درجه عرض شمالی و ۵۰ تا ۵۳ درجه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران از جنوب به استان قم از شرق به استان سمنان و از غرب به استان قزوین محدود شده و مركز آن شهر تهران است. برپایه آخرین تقسیمات كشوری استان تهران در سال ۱۳۷۳ دارای ۹ شهرستان، ۲۲ شهر، ۲۰ بخش، ۶۲ دسهتان و ۱۹۴۷ آبادی است. شهرستان های آن عبارتند اند از شهرستان تهران- شهرتستان دماوند- شهرستان ری- شهرستان ساوجبلاغ- شهرستان شمیرانات- شهرستان شهریار- شهرستان كرج- شهرستان ورامین- شهرستان اسلام شهر
● دیدنیهای استان
▪ میدان آزادی
این بنا در سل ۱۳۵۰ شمسی در غرب تهران و در ابتدای جاده مخصوص تهران- كرج در زمینی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع ساختهشد و هم زمان موزه ای نیز در داخلی آن تأسیس شد. سطح زیر بنای این برج ۴۰۰ متر و رتفاع آن از سطح زمین ۴۵ متر است.
▪ سردر باغ ملی
در نخستین سال های دهه ۱۳۰۰ سردری بلند و (درآن زمان) با شكوه در مدخل میدان مشق سابق ساخته شده. بعدها از مسجد از نظر گچ بری یكی از زیباترین آنجا كه بخش بزرگی از زمین های میدان مشق به باغ ملی اختصاص یافت به این نام شهرت یافت.
▪ آستانه حضرت عبدالعظیم (ع)
آستانه مبارك حضر عبدالعظیم (ع) یكی از زیارت گاههای بزرگ و معتبر شیعیان جهان در شهر ری واقع است. حضرت عبدالعظیم (ع) از فرزندان امام حسن (ع) است (با واسطه به حضرت امام حسن مجتبی می رسد) كه در قرن سوم هجری شهید و در محل كنونی دفن شد.
▪ دماوند
بلندترین قله رشته كوههای البرز دماوند است و. كه ۵۶۳۶ متر از سطح دریای مازندران و ۵۶۷۱ متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد. قله دماوند در ۷۵ كیلومتری شمال تهران است.
▪ مدرسه و مسجد شهید مطهری (سپه سالار)
این بنا در خیابان شهید مصطفی خمینی فعلی واقع شده و از مدرسه های بزرگ و زیبای قرن سیزدهم هجری قمری ایران است. بانیان این بنای بزرگ و نیز سازندگان ساختمان مجلس شورای ملی شادروان حاج میرزا حسن خان سپه سالار قزوینی صدراعظم دوره ناصرالدین شاه قاجار و بردادرش مشیرالدوله بودند.
▪ موزه فرش ایران
فرش اصیل ترین میراث های هنر و صنعت ارشمند قوا ایرانی است. به درستی معلوم نیست قالی لز چه زمانی در ایرانئ وجود داشته ولی با توجه به قالی ۲۵۰۰ ساله ”پازیك“ كه در سال ۱۹۴۹ میلادی در جنوب سیبری كشف شد و آن را بافت ایران دوره هخامنشی دانسته اند.
▪ حرم امام خمینی (ره)
مرقد امام خینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران كه یكی از شلوغ ترین و پر رفت وآمد ترین مراكز زیارتی شهر تهران است در محوطه ای بسیار گسترده ساخته شده است. احداث دانشگاه زایر سرا مراكز تجارتی خدماتی و ... در دستور توسعه اطراف حرم قرار گرفته است.
● صایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی استان تهران با توجه به بافت اجتماعی و تنوع قومی سه دسته شهری روستایی و عشایری تقسیم می شود. عمده ترین صنایع دستی استان را قلم زنی روی مس و برنخراطی و سبد بافی، خاتم كاری، شیشه گری، تراش و نقاشی روی شیشه زیلو بافی نقاشی چرم قالی بافی، سفال گری و چاپ باتیك تشكیل می دهند.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید