جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استان آذربایجان غربی


این استان براساس آخرین تقسیمات كشوری ۱۲ شهرسان ،۲۸ بخش،۲۲ شهر، ۱۰۳ دهستان و ۳۲۲۷ آبادی دارای سكنه دارد و مركز آن شهر تاریخی ارومیه است. شهرستان های استان آذربایجان غربی عبارتند از ارومیه، بوكان، پیرانشهر، تكاب، خوی، سردشت، سلماس، شاهین دژ، ماكو، مهاباد و میاندوآب و نقده.
● دیدنیهای استان
▪ قره كلیسا ـ (كلیسای طاطاوس)
این كلیسا كه به نام تادی مقدس هم نامگذاری شده در روستای قره كلیسا از توابع سیه چشمه شهرستان ماكو ساخته شده و مزار تادی مقدس است. به استناد منابع تاریخی ارامنه در دوره ساساسنیان بخشی از ارامنه عمد ا پیرو دین زرتشت بوده اند و بخشی نیز آئین مهرپرستی داشته اند. برای نخستین بار در سل ۴۳ میلادی دو نفر از مبشرین حضرت مسیح به نام های طاطاوس و باتیلموس از شمال بین النهرین گذشته و برای تبلیغ دین مسیح به آذربایجئان وارد می شوند.
▪ مسجد جامع
این بنا در داخل بازار است. احداث آن را به نیمه هفتم هجری قمری ربط می دهند. محراب این مسجد از نظر گچ بری یكی از زیباترین آثار هنری دوران مغول است.
▪ بازار ارومیه
در مركز شهر قرار گرفته و از خیبان امام منشعب می شود. این بازار مجموعه ای از راسته بازارهای عطاران زرگرها، بزازها، مسگرها و غیره می باشد كه قدمت آن به دوره زند و قاجار می رسد.
▪ دریاچه ارومیه
تقربیاً دریاچه مستطیل شكلی است كه از شمال به جنوب كشیده شده و موجب تقسیم دو بخش خاوری و باختری گردیده است. وسعت آن ۶ هزار كیلومتر مربع طول آن حدود ۱۳۵ كیلومتر عرض آن بین ۱۵ تا ۵۰ كیلومتر است. عمق دریاچه بین ۶ تا ۱۶ متر و آب آن تلخ و شور و بچز جاور قرمز پوستی به نام آرتمیا سالنیا جاندار دیگری در آن وجود ندارد.
▪ تخت سلیمان
مجموعه تاریی تخست سلیمان به عنوان مجموعه ای شاخص از دوران ساسایان تا دروه ایلخانی در چهل و دوكیلومتری شمال شرق شهرستان تكاب در ستان آذربایجان غربی واقع است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
مهمترین سوغات شهر ارومیه عبارتند از صنایع چوبی، نقل، بید، مشك، لباسهای پشمی دستباف، عسل، لبنیات، عرقیات گیاهی، بید مشك.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید