پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

استان گیلان


استان گیلان
شهر رشت به عنوان مركز استان گیلان محل طلاقی راه های ارتباطی استان های مجاور است. و بر سرا راه تهران- آسیای میانه و از آن طریق اروپا قرار دارد. شهرهای مهم آن لاهیجان، بندرانزلی، رودبار، تالش، آستارا، فومن، لنگرود، سومعه سرا و ماسوله می باشد.
● دیدنیهای استان
▪ شهر رشت
در مور سابقه تاریخی شهر رشت پیشینه مدونی در دست نیست ولی نخستین بار مؤلف گمنام حدود العالم در قرن چهارم هجری از (رشت) نام برده است.
بعضی از محققین نیز معتقدند (رشت) از مصدر (رشتن ریسیدن) گرفته شده و (رشتی) به معنی ریسنده است. با توجه به اینكه زمانی رشت و گیلان مركز پرورش كرم ابریشم و محل صدور بهترین ابریشم دنیا از طریق روسیه به اروپا بوده است بنابراین نظریه اخیر چندان بعید به نظر نمی آید.
▪ آرامگاه میرزا
محله سلیمانداراب رشت مدفن امدارانی چون میرزا حسین خان كسمایی دایی نمایشی و روحانی مبارز میرزا كوچك خان جنگلی است. (یونس) پسر میرزا بزرگ معروف به میرزا كوچك در محله استاد سرای رشت به دنیا آمد.
▪ كلاه فرنگی
ساختمان كلاه فرنگی در ضلع شمالی پارك شهر ساختمانی سه طبقه قرار دارد كه به شكل هشت ضلعی بنا شده و یك ضلع آن به زایده مستطیل شكلی منتهی شده است.
▪ بازار رشت
هر مسافری كه وارد رشت می شود برای خرید وغاتی سری به بازار رشت (میدان بزرگ) می زند.
▪ تالاب انزلی
گذشته از امكانات گردشگری احداث شده نظیر پاركها طرح های سالم سازی دریا و ... طبیعت سرسبز گیلان بویژه در مناطق بكری نظیر كوه های تالش جذابیتی بی نظیر دارد. تالاب انزلی یكی از مهم ترین و زیباترین تالاب های جهان است نیز دارای چشم اندازهای شگفت انگیزی است كه تنوع گیاهان و پرندگان آن را زیباتر و سحرانگیزتر جلوه می دهد.
▪ ماسوله
ماسوله نیز همیشه به عنوان میعاد گردشگران بی تردید زیباترین شهر باستانی ایران محسوب می شود. شهركی كه بافت و معماری آن در توازنی با روح مردم این دیار اصالتی خاص را به نمایش می گذارد.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی و سوغات مشهور استان چوبكاری چادر شب بافی- زیلو و جاجیم- گلیم- دستبافهای ابریشمی پشمی و نخی- بامبو بافی- سفالگری- كوزه گری- نمد مالی- حصیربافی و سبد بافی- مروارید بافی- قالی بافی- چموش دوزی- قلابدوزی- نقاشی روی كدو قلیانی- كلوچه- بادام- چای- برنماهی- زیتون- انوع صنایع دستی
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید