سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تاریخ بازمانده قاجاری در کرانه خلیج فارس


تاریخ بازمانده قاجاری در کرانه خلیج فارس
قلعه نصوری در بندر طاهری در كرانه خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در خاور استان بوشهر و در ۲۵۰۰كیلومتری آن قرار گرفته است. قلعه نصوری به «قلعه شیخ» مشهور بوده و متعلق به اوایل قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری حدود ۱۸۰سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اصغر شیرازی بوده است.مصالح به كاررفته، سنگ های بزرگ و گل و گچ است. ورودی قلعه از جنوب است كه دارای در بزرگ چوبی با گل میخ و كنده كاری است.
بعد از ورودی اصلی یك هشتی بزرگ وجود دارد كه دارای هشت طاقچه ساده است. زمانی كه انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می شود؛ در جبهه شمالی آن یك ردیف پلكان به طبقه دوم منتهی می شود و یك درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می كند. در جبهه باختری نیز یك پلكان به طبقه دوم می رود. در این طبقه یك ایوان با ستون های سنگی و گچ بری های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می یابد كه باختر آن قرار دارد. در این اتاق یك گچ بری با تزیینات گل و بوته وجود دارد كه فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلكانی به طبقه دوم راه می یابد.این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است.
این بنا ویژگی معماری ساختمان های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم است. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبك كار و تراش آنها شبیه ستون های وكیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگان و تابلوهای مربوط به مجالس شاهنامه است. موضوعات تابلو شامل: كیخسرو و كیكاووس، رستم و زال، بارگاه انوشیروان، سلطان محمود و درباریان، فردوسی و شاعران همزمانش است.

منبع: www.tachar.blogsky.com
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید