جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۳۰ آبان ـ ۲۱ نوامبر ـ مبارز راه « درست نگاری در رسانه ها »


۳۰ آبان ـ ۲۱ نوامبر ـ مبارز راه « درست نگاری در رسانه ها »
دكتر « رید ارواین » موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» سه روز پیش پس از ۳۳ سال مبارزه در این راه در ۸۲ سالگی بر اثر سكته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری ( AIM ) اعلام كرده است كه راه او را به عنوان یك « واچ داگ » ادامه خواهد داد.
دكتر ارواین یك اقتصاددان آمریكایی و كارشناس پول بود كه به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد كه نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود. وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبكه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده كرد و متوجه شد كه هیچ سازمانی وجود ندارد كه از حقوق مخاطبان ( خوانندگان و بینندگان اخبار ) حمایت كند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فكر تاسیس گروه نظارت بر « درست نگاری در رسانه ها » افتاد و تصمیم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است كه نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را كه بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست ؛ قضاوتش با مخاطب است. ولی مخاطب نمی تواند دست بكار شود و هر روز درباره دهها خبر كه به او داده می شود بررسی شخصی كند كه آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و كم و زیاد كردنشان تا چه حد است و ... و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یك سازمان غیر دولتی مركب از داوطلبان دلسوز دارند كه از حق آنان به دانستن « فقط حقایق، نه كم و نه زیاد » حمایت كند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی كار كردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص مبارزه كند.
گروهی را كه دكتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندك زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا كرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب كردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای كه ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است. دكتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر « انداختنی » را اختراع كرد و گفت كه صاحبان منافع اقتصادی می كوشند كه نظر و برنامه خود را به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها « بیاندازند » و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب كنند.
دكتر ارواین كتابهای متعدد در این زمینه نوشته كه معروفترینشان « گمراه كاری رسانه ها و كنترل و مالكیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای » است. وی تملك یك رسانه توسط یك شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال كرده است كه چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و تنها علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش ( اقتصادی و یا سیاسی ) است و برایش تحریف خبر ، خبر انداختنی خبر یكسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی كند.
در اعلامیه درگذشت دكتر ارواین نوشته اند كه وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست كم بر دقت رسانه های « جهان انگلیسی زبان » در كار خبر بیافزاید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید