جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

«جهان نما» زیبا و ناشناخته


«جهان نما» زیبا و ناشناخته
منطقه حفاظت شده «جهان نما» در استان گلستان با چشم اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته می تواند در همه فصول پذیرای ایرانگردان و گردشگران باشد، اما به دلیل ناشناخته بودن این منطقه خیلی از گردشگران از وجود آن بی اطلاع هستند. این منطقه با وسعتی بیش از ۳۰ هزار هكتار در جنوب شرقی شهرستان كردكوی در ارتفاعی میان ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۸۶ متری از سطح دریا واقع شده است.
وجود دهكده های ییلاقی قدیمی، آثار تاریخی و باستانی، وضع جغرافیایی و آب و هوایی، وجود كوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان كمیاب و نوع پوشش گیاهی از جمله جاذبه های این منطقه است.
در این منطقه، دهكده های ییلاقی قدیمی وجود دارد كه دو روستای معروف آن «كفشگیری» و «سعدآباد» است. این دو روستا در شمال غربی منطقه حفاظت شده جهان نما هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است. شغل مردم این روستاها عمدتاً دامداری و كشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ های سنتی و وسایل تزئینی كوچك از جمله صنایع دستی آنان به شمار می رود.
همچنین وجود برج ۳۵ متری رادكان معروف به «میل رادكان» در حاشیه این منطقه ارزش گردشگری آن را دوچندان كرده است. این منطقه كه در جنوب شهرستان كردكوی واقع است، گفته می شود، مدفن یكی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان به نام «ابوجعفر محمدبن وندرین باوندی» است. با وجود كوهستانی بودن این منطقه، چشمه های زیادی در آن جاری است كه از جمله نخود چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوكش، امام وردی، والدیگاه، چشمه سرا، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.
در درون منطقه حفاظت شده جهان نما، آبشار زیارت وجود دارد كه در حدود ۵ كیلومتری روستای زیارت و در شمال شرقی این منطقه است.
جهان نما در طبقه بندی جغرافیایی گیاهی ایران جزو بخش فرعی هیركان قرار گرفته كه این بخش جنگل های شمال كشور را دربرگرفته است و پوشش گیاهی منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته زار است. مهمترین گونه های گیاهی آن سرخدار، ارس، سرو كوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشك، بید، آزاد، هفت كول، نمدار، سیاه تلو و گونه های علفی و بوته ای گل گاوزبان، سریش، فستوك، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، اسپرس بوته ای، چوبك و درمنه است. منطقه «تركت» و پیرامون آن در منطقه حفاظت شده جهان نما بهترین زیستگاه حیات وحش از جمله مرال، شوكا، خرس و گرگ است.
این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه های كمیاب و در معرض خطر است كه برخی گونه های مهم آن خرس قهوه ای، روباه، شوكا، خوك وحشی، گربه جنگلی، سیاه گوش و پلنگ است.
پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی ها بوده كه از جمله آن انواع دلیجه، عقاب، سارگید، قرقی، كبك، تیهو، بلدرچین، قرقاول، كركس، هما، كبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توكاست. زمستان این منطقه سرد و تابستان هوای مطبوع و خنكی دارد و وجود مه در فصول مختلف بخصوص تابستان یكی از عوامل تلطیف هواست.
گفتنی است، میل رادكان، جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمشیه، امامزاده روشن آباد، ابراهیم و چهاركوه، دهكده های یلاقی دراز نو و جهان نما و پارك جنگلی امام رضا(ع) از دیگر مناطق گردشگری شهرستان كردكوی است.
كردكوی در غرب استان گلستان، از شمال به بندر تركمن، از غرب به بندر گز، از شرق به گرگان و از جنوب به استان سمنان محدود است.
نغمه عقیلی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید