جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

باغ شاهزاده ماهان- کرمان


باغ شاهزاده ماهان- کرمان
● مختصات جغرافیایی
باغ شاهزاده ماهان دارای مختصات جغرافیایی۳۰ درجه و ۴ دقیقه عرض‌شمالی‌و۵۷ درجه و ۱۷ دقیقه طول شرقی می‌باشد.
● ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد
۱۸۵۰ متر است. با توجه به این كه باغ شاهزاده در دامنهٔ كوه جوپار قرار گرفته است ، از ارتفاع۲۰۰۰ متر از سطح دریای آزاد برخوردار است.
باغ شاهزاده در فاصلهٔ ۳۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر كرمان و در فاصلهٔ ۶ كیلومتری شهر ماهان در مسیر جادهٔ كرمان – بم در نزدیكی ارتفاعات جوپار بنا گردیده است.
واقع شدن منطقه در مسیر عبوری كرمان به بم و در مسیر جاده كهن ابریشم از عواملی است كه این محل را برای احداث یك باغ اشرافی مناسب می‌ساخته است.
● آب وهواشناسی و اقلیم
اختلاف فاحش درجه حرارت شب و روز از جمله مشخصات اقلیمی محدوده است. حداقل درجه حرارت در ایستگاه هواشناسی ۳۳/۱۳ درجه و حداكثر آن ۱۶.۲۵ درجه می باشد. متوسط بارندگی سالیانه ۷۷/۱۸۴ میلی متر، متوسط تبخیر سالیانه ۴۷/۱۷ میلی متر، متوسط رطوبت هوا ۳۱ درصد و متوسط سالانه تابش آفتاب (متوسط تعداد ساعات آفتابی به كل ساعات تئوریك) ۶۴/۰ می باشد.
مشخصات سه باد اصلی به این قرار می باشند : باد شمالی كه در اصطلاح محلی باد پایین نامیده می شود، باد جنوبی معروف به باد بالا و باد شمال شرقی كه به باد شهداد شهرت دارد.
● زمین شناسی دشت ماهان
در دشت دامنه شمالی كوه بلند جوپار و دامنه غربی كوه پلوار متشكل از آهك های كرتاسه قرار گرفته است. این رسوبات كرتاسه از نظر وسعت و از نظر منابع آب مهم می باشند و رسوبات فوق توسط رسوبات ضخیم دیگر پوشیده می شوند كه فاسیس آن از جنوب شرق به شمال غرب تغییر می نماید و جنس آن عمدتاً از فلیش بوده كه از لایه های آهك – مارن – ماسه سنگ – سیلیت استون و شیل تشكیل شده است. در كوه جوپار این آهك های كرتاسه توسط كنگلومرای پلیوسن و دركوه پلوا ر توسط سازندهایی از ماسه سنگ و شیل و گچ متعلق به ژوراسیك پوشیده شده است.البنه باید توجه داشته باشیم كه حركت رسوبات بادی در شمال ماهان زمینهای زراعتی را تهدید می‌كند و خطراتی را به همراه می‌آورد. در نتیجه باید به روش‌هایی این رسوبات بادی تثبیت شود .
كیفیت آب در این دشت مطلوب می‌باشد و شرایط خاكی خوبی نیز دارد .باید توجه داشت كه موقعیت بررسی منابع آب دشت كرمان همراه دشت ماهان بنام دشت كرمان – ماهان توصیف می‌شود و شرایط تقریباً مشابهی دارند.
● ویژگی‌های محیطی
باغ در بستر كویر درمیان ارتفاعات جوپار و بلوار شكل گرفته است. كوه‌های پر برف جوپار منظر زیبایی در محور اصلی باغ ارایه می‌دهند كه ویژگی خاص این منطقه می‌باشد.
● قرارگیری باغ بر كوهپایه‌های جوپار،
علاوه بر ارایه منظر خاص، امكان آبیاری باغ را از قنات تیگران كه از این ارتفاعات تغذیه می‌شود فراهم می‌آورد. انتخاب محل باغ شاهزاده علاوه بر موقعیت های طبیعی مساعدی كه در بر دارد می‌تواند توجهی به باغ ومقبره های تاریخی دورهٔ صفویه واقع در ۵۰۰ متری ادامه چهار باغ داشته باشد. یكی از دلایل توجیه كننده موقعیت مساعد ماهان، توجه به این نكته می‌باشد كه باغ های متعددی در ماهان وجود داشته‌اند، همان طور كه وزیری مولف جغرافیای كرمان در رابطه با ماهان چنین می‌نویسد:“ ماهان در شرق مایل به جنوب این بلد به فاصلهٔ هفت فرسخی واقع است، در خوشی آب و هوای معروف است، گویا پانصد باغ متجاوز در آنجا باشد،انگور و هلویش ممتاز است، سایرفواكه نیز نیكو به عمل آید.”
محور اصلی باغ ۳۰ درجه با محور شمال – جنوب اختلاف دارد و موقعیت مناسبی را از بابت ایجاد سایه ارایه می‌دهد. بر روی این محور اصلی و در امتداد چهار باغ، سردرخانه برای ورود به باغ شكل می‌گیرد.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی باغ ایرانی


همچنین مشاهده کنید