سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مراقبتهای دوران نوزادی


پوست نوزاد تازه متولد شده بنفش کبود رنگ می باشد . نوزاد سری بزرگ و بدنی کوچک دارد . صورت نیز حالت چروک دارد . امکان دارد چشمها ورم کرده باشد .
تعریف :
دوره نوزادی شامل زمان تولد تا ۴ هفته پس از آن می باشد . این دوره به لحاظ تطابق نوزاد با زندگی خارج از رحمی از اهمیت بسیاری برخوردار است . نوزاد از نظر دفاع بدن بسیار ضعیف است و برای ادامه حیات شدیداً به مادر وابسته است .
توصیه های دوران نوزادی
چه کنم تا فرزندم سرما نخورد ؟
لباس کافی و مناسب فصل و درجه حرارت منطقه به صورتی که دست و پای کودک در لمس سرد نباشد . ( ترجیحاً چند لباس نازک ، گشاد و راحت )
سر نوزاد حتماً‌ بوسیله کلاه تمیز پوشانده شود . نوزاد در جریان هوا زیر پنجره یا مقابل پنجره باز قرار نگیرد . بهترین غذای نوزاد چیست ؟
بهترین نوع تغذیه برای تمام نوزادان شیرمادر می باشد . تا سن ۶ ماهگی کودک به هیچ غذای دیگری نیاز ندارد . هر نوع مواد غذایی و مایعات مورد نیاز بدن نوزاد در شیر مادر موجود می باشد . در ۶ ماه اول زندگی ، کودک شیرمادر خوار حتی نیاز به آب آشامیدنی ندارد . فقط از روز ۱۵ تولد قطره مولتی ویتامین استفاده کنید . دادن پستانک و شیرخشک ابتلا به بیماری در نوزاد را افزایش می دهد .
چه نوع لباسی برای این دوران مناسب می باشد؟
نوزاد نیاز به لباس راحت دارد .
فهرست زیر لباسهای مورد نیاز کودک می باشد .
۱۲ عدد کهنه
۴ عدد شورت پلاستیکی
۳ عدد لباس یا پیراهن سبک و گشاد
۳ عدد زیرپوش کشباف
کلاه وجوراب برای روزهای سرد
بهترین جنس برای لباس کودک پارچه های نخی می باشد .
کهنه مناسب کدام است ؟
بهترین کهنه از جنس نخی می باشد . هر چقدر کهنه ضخیم تر باشد ادرار را بیشتر به خود جذب خواهد کرد . کهنه بچه را حداقل ۴ بار در طول روز باید تعویض نمود و معمولاً ۶ عدد کهنه در طول روز خیس می شود . اکثر نوزادان چند ساعت پس از تولدشان ادرار می کنند . اگر نوزاد شما تا ۳۶ ساعت بعد از تولد ادرار نکرد او را نزد پزشک ببرید .
چگونه باید کهنه را شست ؟
به منظور جلوگیری از قرمزی پوست پا و مقعد کودک ، باید کهنه ها به خوبی شسته شوند . کهنه را در سطحی از آب و صابون رختشویی رنده شده برای مدتی خیس نمایید . از بکاربردن پودرهای سفید کننده خودداری کنید . هفته ای یکبار کهنه ها را بجوشانید . کهنه ها را در آفتاب خشک کنید و بعد از خشک کردن اتو کنید .
چگونه ناحیه تناسلی را تمیز نگه داریم ؟
مقعد کودک را پس از دفع مدفوع تمیز نمایید . مقعد و ناحیه تناسلی کودک را با آب گرم بشویید . نوزادان دختر را همیشه از جلو به عقب تمیز کنید . پوست این ناحیه را به دقت خشک کنید ، بویژه در قسمتهایی که چین و چروک دارد مثل کشاله ران .
استفاده از وازلین ، روغن زیتون و یا کرمهای روغنی در این ناحیه باعث پیشگیری از جوش زدن پوست خواهد شد .
چگونه کودک را حمام کنم ؟
نوزاد را باید در محل گرم دور از وزش باد ، حمام کنید . برای خشک کردن از حوله تمیز استفاده نمایید . کودکان کم سن زودتر سرما می خورند قبل از آنکه کودک را در لگن ویا وان آب قرار دهید درجه حرارت آب را با آرنج خود کنترل نمایید . آب باید گرمتر از درجه حرارت بدن شما باشد . قبل از آنکه کودک را حمام کنید ابتدا صورتش را بشویید و بوسیله پنبه نم دار و یا پارچه نخی تمیز چشمهای کودک را از گوشه ( طرف بینی ) بطرف خارج تمیز کنید . سپس آن را دور بیندازید . زمانی که کودک در حمام است با دست سر او را محافظت نموده و اجازه دهید در آب جست و خیز کند . دقت کنید بچه از دست شما نیفتد زیرا احتمال دارد به دلیل لیز بودن سریعاً از دست شما به زمین بیفتد . برای شستن مابقی بدن می توان از لیف استفاده نمود . در صورتیکه وقت زیادی ندارید و یا قبل از آنکه بند ناف بیافتد می توان فقط صورت و پای کودک را بشویید .
یکبار حمام و شستشو در روز کافی است .
با بندناف چه کنم ؟
بندناف باید خشک و تمیز نگه داشته شود . کهنه نوزاد را به طرف پایین برگردانید تا بند ناف را نپوشاند . استفاده از الکل سفید برای شستشوی بند ناف مفید می باشد . بند ناف بعد از چند روز خشک شده و می افتد . بعد از افتادن بند ناف را تمیز و خشک نگه دارید .
هرگز بند ناف را فشار ندهید و نکشید . چنانچه از محل ناف خون و یا چرک بیرون آمد کودک را به مرکز بهداشتی درمانی برسانید .
محل ختنه را چگونه تمیز نگه دارم ؟
نوزادان پسر را در هر زمانی بعد از تولد می توان ختنه کرد . محل ختنه نوزاد را خشک و تمیز نگه دارید . بعد از انجام ختنه استفاده از کهنه به علت تماس با زخم دردناک خواهد بود . چنانچه به دور کمر نوزاد یک پارچه پیچیده شود کافیست . از بکاربردن پودر و داروهای سنتی خودداری نمایید . استفاده از این داروها ممکن است باعث ابتلا کودک به بیماری کزاز شود .
مدفوع نوزاد چگونه باید باشد ؟
در اوایل بعد از تولد ، مدفوع نوزاد سفت و تیره می باشد و یا مانند خمیری وارفته است و بعد از چند روز وقتی کودک از شیر مادر تغذیه کرد مدفوع او نرم ، روشن و بی بو خواهد شد . ممکن است این تغییرات تا سه هفته پس از تولد به طول انجامد و تا آن زمان رنگ مدفوع نوزاد سبز خواهد بود . بعضی از نوزادان چندین بار در روز و بعضی دیگر هر چند روز یکبار مدفوع دفع مینمایند
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید