شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وقتی کودکان در یک محیط ناسالم زندگی کنند چه اتفاقی می افتد ؟


سالانه بیش از ۵ میلیون کودک در اثر عوامل و بیماریهای ناشی از محیطی که در آن زندگی می کنند جان خود را از دست می دهند .
هر ساله حدود ۲ میلیون کودک زیر ۵ سال در اثر عفونت های حاد تنفسی که بزرگترین عامل مرگ خردسالان می باشد ، جان خود را از دست می دهند . همچنین خطرات محیطی مانند آلودگی هوای داخل منزل باعث تشدید این عفونتها می شود .
دومین علت شایع مرگ کودکان اسهال می باشد که تخمین زده می شود علت ۱۲ درصد مرگ کودکان زیر ۵ سال در کشورهای در حال توسعه و مجموعاً ۳/۱ میلیون کودک در سال می باشد . همچنین عوامل ایجاد کننده اسهال متفاوت می باشند .
اسهال بطور شایع نتیجه خوردن سموم و عوامل بیماریزا از طریق دست های آلوده ، آب و غذای آلوده توسط کودکان می باشد .
مالاریا علت مرگ حدود یک میلیون کودک در سال می باشد که بسیاری از آنها زیر ۵ سال بوده و بیشتر آنها در صحراهای آفریقا زندگی می کنند .
تب خونریزی دهنده دنگو تقریباً باعث مرگ ۰۰۰/۱۰ کودک در سال می باشد ، در حالیکه انسفالیت ژاپنی باعث مرگ حدود ۸۰۰۰ کودک در سال می باشد ( ۹۰ درصد این کودکان زیر ۵ سال می باشند )
شایعترین و جدی ترین بیماریهای ایجاد شده توسط ناقلین از طریق پشه هائی منتقل می شوند که در آب های نزدیک یا داخل منزل تکثیر می شوند .
در کشورهای در حال توسعه ، مواد ایجاد کننده مسمومیت عبارتند از آفت کش ها ، مونوکسید کربن ( که بوسیله بخاری های معیوب تولید می شود ) و نفت سفید که جهت سوخت خانگی مورد استفاده قرار می گیرد .
در ایالات متحده آمریکا مسمومیت پنجمین علت حوادث منجر به مرگ در کودکان زیر ۶ سال می باشد که عمدتاً در نتیجه خوردن داروهای ضدافسردگی ، مسکن ها و محصولات مورد استفاده در خانه مثل شوینده ها می باشد .
در اتحادیه اروپا مسمومیت ها مسئول ۲ درصد تمام حوادث منجر به مرگ در کودکان می باشد . سالانه حدود ۰۰۰/۵۰ کودک سنین بین ۱۴-۰ سال در نتیجه مسمومیت جان خود را از دست میدهند .
شایعترین علت مرگ ناشی از حوادث کودکان در تصادفات رانندگی ( ۲۱٪ برای گروه سنی فوق ) و غرق شدگی ( ۱۹٪ ) می باشد .
اکثریت عمده حوادث در میان کودکان در کشورهای بادرآمد کم و متوسط اتفاق می افتد و ۸۰ درصد موارد مرگ و میر کودکان بعلت حوادث در نواحی آفریقا ،‌آسیای جنوب شرقی و غرب اقیانوس اطلس رخ می دهد .
در سال ۲۰۰۱ تخمین زده می شد که حدود ۶۸۵۰۰۰ کودک زیر ۱۵ سال در اثر حوادثی مانند حوادث رانندگی ، سقوط از بلندی ،‌سوختگی و غرق شدگی جان خود را از دست داده اند .
تقریباً در کل دنیا ۲۰٪ مرگ های مربوط به حوادث در کودکان زیر ۱۵ سال اتفاق می افتد و این جزء ۱۰ علت اصلی مرگ برای این گروه سنی می باشد .
چگونه احتمال بروز حوادث محیطی برای کودکانمان را کاهش دهیم ؟
اتحادیه سلامت محیط برای کودکان ( HECA ) اقدامات ساده ، ارزان ، مؤثر و مداومی را جهت مقابله با خطرات محیطی بر روی کودکان پیشنهاد کرده است . در زیر نمونه هائی از این اقدامات ساده که می توانند در خانه و مدرسه مورد توجه قرار بگیرند آورده شده است .
* امنیت آب مصرفی در خانه :
ذخیره آب سالم در خانه و سالم سازی آب در صورتیکه به کیفیت آن شک داریم باعث کاهش آلودگی آب شده و منافع اثبات شده ای برای سلامتی دارد .
* نظافت و بهداشت عمومی :
شستن دستها با صابون قبل از آماده کردن غذا ، قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به توالت بطور مشخص احتمال ابتلاء به اسهال را کاهش می دهد .
پنج اقدام کلیدی پیشنهادی WHO برای سالم تر کردن غذا و کاهش احتمال بیماریهای با منشأ غذا عبارتند از :
نظافت را رعایت کنید .
غذاهای پخته و خام را در کنار هم نگهداری نکنید .
غذا را کاملاً بپزید .
غذا را در درجه حرارت مناسب نگهداری کنید .
از آب و مواد خام سالم استفاده کنید .
* آلودگی هوا :
تهویه خوب در منزل ، سوخت تمیز و اجاق گاز بدون عیب و نقص باعث کاهش آلودگی هوای داخل خانه شده و از تشدید و گسترش عفونتهای حاد تنفسی جلوگیری می کند .
* ناقلین بیماری :
کودکان معمولاً زودتر از بزرگترها و در همان زمانی که پشه ها فعال می شوند به رختخواب می روند . بنابراین استفاده از حشره کش ها ،‌ پشه بند و بررسی پنجره ها و درها یک محافظت مؤثر در برابر مالاریا ایجاد می کند .
* خطرات مواد شیمیائی :
از صحیح بودن ذخیره ، بسته بندی ، مصرف و واضح بودن برچسب روی پاک کننده ها ، سوخت ها ، حلال ها ،‌ آفت کش ها و مواد شیمیائی مورد استفاده در منزل و مدرسه مطمئن شوید .
* حوادث ترافیکی :
از ساخت جاده های مطمئن و تنظیم ترافیک حمایت کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید