شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چگونه ناشنوائی یا کم‌شنوایی کودکمان را تشخیص دهیم؟


والدین در منزل باید متوجه عکس العمل کودکانشان نسبت به صداهای محیط اطراف باشند . یک شیرخوار طبیعی مراحل تکاملی زیررا می گذراند ، در صورت عدم مشاهده این مراحل ممکن است کودک دچار کم شنوایی یا ناشنوایی باشد و لازم است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند .
۵-۴ ماهگی : با صدای بلند از خواب بیدار شده و عکس العمل نشان داده و حتی گاهی گریه می کند . نسبت به صدای مادر عکس العمل نشان داده و آرام می شود .
۷-۵ ماهگی : به طرف صدا برمی گردد ، صداها را تعقیب می کند ، با صدا کردن اسمش سرش را برمی گرداند ، صداهای ساده یی مانند ما ، مو ، دو ، دی می کند .
۱۰-۸ ماهگی : در پاسخ به اصوات سرو صدا می کند ، شدت صدای خود را تغییر میدهد ، مثلاً با شدت مختلف گریه یا سروصدا می کند .
۱۴-۱۱ ماهگی : اصوات را تقلید می کند ،‌ صداهای مختلفی از خود در می آورد ، به صداها پاسخ می دهد ، بخصوص صدای افراد خانواده و افراد آشنا - کم کم کلمه می گوید .
۲۴-۱۲ ماهگی : تن صدای خود را تغییر میدهد . با نام بردن اعضاء بدن ، به آنها اشاره می کند ، به سمت اسباب بازی های صدا دار می رود . کم کم شروع به حرف زدن می کند . معنی کلمات ساده ای مانند « نه » و « بای بای » را می فهمد و کلمات « بابا » و « مامان » را می گوید و بعداً کلمات دیگری در کنار آنها قرار می دهد ( جمله سازی )‌
« چه کودکانی در معرض خطر هستند ؟ »
بچه هایی که یک یا چند مورد از موارد زیر را داشته باشند نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض خطر ناشنوایی هستند . این موارد عبارتند از :
وجود سابقه فامیلی ناشنوایی
ابتلا ء مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری
وجود ناهنجاری و شکل غیرطبیعی درسر ، گردن ، صورت و گوش
وزن هنگام تولد کمتر از ۱۵۰۰ گرم
زردی نوزادان
عفونت های مختلف و شدید مانند مننژیت و اوریون
حالت خفگی طولانی موقع تولد در نوزاد
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید