شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ آبان ـ ۱۳ نوامبر ـ کریتیکال تئوری


۱۳ نوامبر سال ۱۹۲۴ میلادی در فرانكفورت آلمان گروهی از جامعه شناسان، اقتصاددانها، و استادان فلسفه ــ روانشناسی و علوم سیاسی كه انجمنی تاسیس كرده بودند ؛ روش تحلیل تازه ای را اعلام داشتند كه به «كریتیكال تئوری» معروف شده است.
تحلیلهای این انجمن این نتیجه را به دست داده بودكه اگر از بورژوا كاپیتالیستها كه مدعی نظم اجتماعی نوینی هستند حمایت شود و تقویت شوند و یا امكان تقویت شدن به دست آورند دیكتاتوری سرمایه به وجود خواهد آمد و حقوق فرد عملا توسط كارتلها و شركتهای بزرگ محو خواهد شد.
یك نتیجه دیگر تحلیلهای این انجمن این بود كه اگر رسانه ها ی گروهی به روشی كه دارند و زاییده وضعیت روز بوده ادامه دهند به كاپیتالیسم، سلطه و زورگویی كمك خواهد شد ؛ باید هدف آموزشی و فرهنگی رسانه ها بر منافع اقتصادی ــ سیاسی آنها بچربد.
باید هدف از تاسیس بنگاههای رسانه ای، در درجه اول خدمت به مردم و پاسداری از حقوق آنان باشد تا تجارت و كسب مال برای خود.
این انجمن برپایه «كریتیكال تئوری» ثابت كرده است كه انحصار باعث تبعیض می شود و تبعیض جامعه را آماده انفجار از درون می سازد كه با هر جرقه خواهد تركید. دیگر از نتیجه گیری های این انجمن كه پس از به قدرت رسیدن هیتلر‌، مركز خود را به سویس منتقل و روش كار آن اینك جهانی شده است این بود كه بدون رواج بحث آزاد و عمومی، دمكراسی در یك جامعه ریشه نخواهد گرفت و حقوق آدمهای كوچك (عوام الناس) محفوظ نخواهد ماند.
گذشت زمان نشان دادكه تقریبا همه این نتیجه گیری ها و پیش بینی ها درست بوده است.مخالفان جهانی شدن اقتصاد به همین نتیجه گیری ها استناد و همین روش تحلیل را دنبال می كنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید