جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تأثیر بازی در درمان کودک بیمار


تأثیر بازی در درمان کودک بیمار
تأثیر بازی در امور درمانی کودک به اثبات رسیده است و از چند جنبه مطالعه شده است :
۱ - تطابق با شرایط فعلی
۲- کاهش اضطراب ناشی از انجام آزمایشات و اقدامات تشخیصی و پرستاری
۳ - آماده شدن برای بستری شدن
۴ - راهی راست برای نشان دادن احساسات درونی
بدلیل اهمیتی که بازی درمانی دارد لازمست در بیمارستان در طول مدت بستری کودک ، محلی مناسب جهت بازی پیش بینی گردد و همراه با سایر فعالیت های روزانه ساعاتی برای بازی در نظر گرفته شود و والدین باید تشویق شوند پس از ترخیص زمینه را در منزل برای بازی کودکان خویش فراهم نمایند تا از این طریق هم نیاز کودک و هم رضایت خاطر آنان فراهم گردد و باید توجه کرد که مسائلی چون : بی تحرکی ،‌تحریکات بیش از حد محیطی از جمله ترس و اضطراب مانع از انجام بازی بصورت مطلوب خواهد شد و بازی یک وسیله تخلیه هیجانات است و التیام دهنده مشکلات کودک و یک کانال ارتباطی میان کودک و فرد درمانگر است .
از طریق استفاده از وسایل مختلف که برای انجام اقدامات بکار برده می شود کودک تحمل بیشتری پیدا می کند و راحت تر قبول می کند و هم چنین برخی از اقدامات را روی عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه اش انجام می دهد .
بازی درمانی ازسال ۱۹۰۰ به بعد مورد استفاده قرار گرفته است .
بازی درمانی دارای چهار ویژگی است :
۱ - بخشی از مداواست و اصولاً استفاده از وسایل طبی مثل سرنگ و دستگاه فشارخون خود نوعی بازیست .
۲ - بازی توسط والدین شروع می شود و بعداً بوسیله کودک ادامه داده شده و شکل دیگری پیدا می کند.
۳ - اگر چه گاهی در بازیها پرخاشگری و عصبانیت مشاهده می شود می توان از طریق شادمان کردن ،‌خنده و تفریح کودک را آرام نمود .
۴ - والدین یا پرستاران در آماده سازی کودک جهت اقدامات تشخیصی ، درمانی ، ابتدا از طریق بازی وارد می شوند ولی بتدریج فعالیت ها جنبه آموزشی و آماده سازی پیدا می نمایند و رویدادهایی که در اثر اقدامات و رویه های تشخیصی پیش خواهد آمد مثل احساس سرما ، گرما و غیره را یاد می گیرد .
احساسات کودک ناشی از بستری شدن باید بررسی شود تا شرایطی فراهم شود که کودک بتواند تجارب خود مانند درد را ابراز نماید و برای سازگاری با شرائط جدید به او کمک شود .
تأثیر بازی نمادین روی کودک بیمار:
مانند کودک سالم بازی نمادین روی کودک بیمار اثر دارد . با انجام بازیهای وانمودی و نمایشی به تطابق و تقویت قدرت انعطاف پذیری کودک کمک می شود و پرستاران باید در راهنمایی این کودکان کوشا باشد و متناسب با سن ، بازی را تنظیم سازد . حین بازی اعتقادات غلط و تصورات اشتباه راجع به درمان کاهش می یابد . از راه کشیدن نقاشی روند درمان را می توان به کودک نشان داد . یک راه دیگر سازگاری ، خواندن کتابهای قصه و شعر است و البته علائمی چون اضطراب ، ترس ، ناامیدی ، کاهش اعتقادات مذهبی ، تجارب قبلی که در بررسی و شناخت مشخص می شوند در تطابق کودک مؤثر هستند و از آنجا که بازی تأثیر خوبی در حل مسائل درمانی دارد والدین باید آگاه شوند و پزشکان نیز بازی درمانی را فراموش نکنند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید