پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از بروز حوادث در کودکان


پیشگیری از بروز حوادث در کودکان
یکی از علل شایع مرگ و میر در کودکان سنین یک تا ۱۵ سال حوادث است . در صورت رعایت اصول اولیه ایمنی ، بسیاری از حوادث قابل پیشگیری هستند . به این منظور ، باید به کودکان خود بیاموزید که چگونه از خطرات خیابانها و زمین بازی دوری کنند . همچنین احتمال بروز سوانح خانگی را تا حد امکان کاهش دهید . تصادفات رانندگی مسئول اکثریت مرگ و میرهاست . استفاده از وسایل حفاظتی داخل اتومبیل برای پیشگیری از مرگ و صدمات شدید در مواقع بروز تصادفات بسیار مؤثرند .
کودکان ذاتاً کنجکاو هستند . در محیط خانه هم احتمال خطراتی نظیر شوک الکتریکی ، سیم های برق ، تیغ ، درهای شیشه ای ، پنجره های باز ، حمام ، وان و استخر وجود دارد .
همانطور که کودک بزرگتر می شود . نوع مراقبت ها نیز فرق می کند . به عنوان مثال در مورد یک کودک نوپا باید مواظب پله ها و لبه های تیز بود ولی در کودکان بزرگتر باید در مورد دوچرخه و خیابان نگران بود و اقدامات حفاظتی را به مورد اجرا گذاشت .
نگهداری داروها:
داروها در منزل باید دور از دسترس کودکان نگهداری شوند . سعی کنید آنها را در مکانی که کودکان به انها دسترسی ندارند نظیر جعبه داروی قفل دار نگهداری کنید . داروهای تجویز شده را بعد از بهبودی در منزل نگه ندارید . نگهداری داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته کار اشتباهی است .
به خاطر داشته باشید ، داروهای دور ریختنی خود را در جایی بریزید که در دسترس کودکان نباشند .
ایمنی در آشپزخانه:
سوختگی ها یکی از عمده ترین علل مرگ های حادثه ای در منزل هستند . بنابراین دوری از اجاق گاز را به کودکان بیاموزید . اگر چه محافظ های روی گاز احتمال دسترسی کودک به ظروف داغ را کاهش می دهند ولی دستگیره ماهیتابه را در امتداد یا پشت گاز قرار دهید . درضمن مواد شیمیایی خانگی و یا سموم را در محفظه قفل دار قرار دهید .
ایمنی در باغ :
در باغ موارد زیادی وجود دارد که خوردن آنها خطر آفرین است . سموم باغبانی را دور از دسترس نگهدارید . همیشه کودهای شیمیایی را در یک قفسه قفل دار نگهداری کنید . به کودک هشدار دهید از خوردن برگ و یا دانه گیاهان خودداری کند .
ایمنی در بازی:
به کودکان خود بازی کردن صحیح را بیاموزید . تنها زمانی اجازه استفاده از سرسره را بدهید که سرسره روی یک سطح صاف مانند چمن قرار داشته باشد . چرخ و فلک وسیله خطرناکی است . در این بازی احتمال قرار گرفتن دست و پا در زیر دستگاه وجود دارد . تاب بازی برای کودکان بزرگتر مناسب است . استفاده همزمان دونفر از تاب خطرناک است .
دوچرخه سواری:
دوچرخه سواری نیاز به تجهیزات کامل دارد . دوچرخه باید از لحاظ ایمنی بررسی شود . باید کلاه ایمنی و لباس شبرنگ تهیه شود و دوچرخه را به چراغ مجهز نمود تا دوچرخه و دوچرخه سوار برای سایرین قابل رؤیت باشند . دوچرخه سواری در خیابان و شب برای کودکان زیر ۱۴ سال تا۱۵ سال خطرناک است . همواره ساختمان مکانیکی دوچرخه کودک خودرا بررسی کنید .
ایمنی در اتومبیل:
همواره برای کودکان زیر ۱۰ کیلوگرم از صندلی های مخصوص که در صندلی جلو و یا عقب نصب می شوند استفاده کنید . در صورتی که اتومبیل شما مجهز به کیسه هوا است . هرگز صندلی کودک را روی صندلی جلو نصب نکنید . جای مناسب برای کودکان بزرگتر روی صندلی عقب است و استفاده از کمربند ایمنی برای آنها الزامی است .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید