جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب صندلی سالم و ایمن اتومبیل


انتخاب صندلی سالم و ایمن اتومبیل
سه نوع صندلی ایمنی در اتومبیل وجود دارد :
۱- صندلی ایمنی شیرخوار نصب شده به سمت عقب برای شیرخواران از زمان تولد تا وزت تقریبی ۱۰-۹ کیلوگرم کاربرد دارد .
۲ - صندلی ایمن قابل تغییر که قابل نصب به سمت عقب یا جلو هستند .
۳ - صندلی ایمنی بوستر Booster که به سمت جلو قرار می گیرد .

تناسب صندلیهای ایمنی اتومبیل با وزن کودک :
صندلیهای نوع اول را برای کودکان کمتر از ۱۰ کیلوگرم استفاده کنید . زمانیکه کودک هنوز به تنهایی قادر به نشستن نیست ، قرار گرفتن صندلی به سمت عقب از آسیبهای گردن جلوگیری می کند .
برای وزن های بیشتر از ۱۰ کیلوگرم از صندلی های
قابل تغییر به سمت جلوی اتومبیل می توان استفاده کرد
و قبل از سن یک سالگی صندلی به سمت
عقب نصب شود .
برای کودکان با وزن بالاتر از ۱۸ کیلوگرم و قد بیش از ۱۰۰ سانتی متر ، زمانیکه کودک برای استفاده از صندلی قابل تغییر بزرگتر و برای استفاده از کمربند ایمنی اتومبیل کوچک است از صندلی بوستر استفاده کنید . این صندلی به کودک کمک می کند از پنجره بیرون اتومبیل را ببیند .
برای وزن بیشتر از ۲۲ کیلوگرم از صندلی معمولی ماشین با کمربند در ناحیه ران استفاده کنید و در صورت قد بیش از ۱۲۰ سانتی متر از کمربند شانه ای استفاده کنید .
استفاده از کمربند شانه ای قبل از رسیدن به قد ۱۲۰ سانتی موجب صدمه به گردن می وشود هرگز کمربند شانه ای را زیر دو بازو و یا پشت کودک قرار ندهید .

استفاده از صندلی های ایمن در اتومبیل
در صورتی زندگی کودک حفظ می شود که صندلی ایمن همیشه و بطور صحیح استفاده شود . نگرش شما نسبت به صندلی ایمن و کمربند ایمنی بسیار مهم است . اگر شما بطور خودکار پس از سوار شدن به اتومبیل کمربند ایمنی را ببندید ، کودک نیز این رفتار شما را دنبال کرده و صندلی ایمنی و کمربند ایمنی را قبول می کند . برای حفظ سلامت و ایمنی کودک راهنمایی های زیر را دنبال کنید .
همیشه از صندلی ایمن استفاده کنید . اولین بار ، زمان انتقال کودک از بیمارستان به خانه این کار را انجام داده و سپس در هر انتقال با اتومبیل ، صندلی را بکار ببرید .
هیچ کس نباید کمربند ایمنی را باز کند و برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان استثناء قائل نشوید . اگر بزرگسالان از کمربند استفاده نکنند ، کودک سریعاً فکر می کند که ایمنی فقط مختص کودکان است .
برای رفتار مناسب کودک در اتومبیل به او جایزه بدهید .
ممکن است هنگام اتومبیل سواری ،‌حوصله کودک سربرود ، لذا اسباب بازیهای نرم را در اتومبیل برای او همراه ببرید یا در موارد جدیدی استفاده کنید .
اگر کودک سر و صدا می کند می کند ، حین حرکت اتومبیل کمربند اتومبیل او را باز نکنید . اگر کودک نیاز به استراحت دارد ،‌ ماشین را متوقف کنید . اگر اجازه دهید کودک حین حرکت اتومبیل از صندلی خارج شود . این عمل قرار گرفتن مجدد کودک در صندلی را با شکل مواجه می سازد .
اگر کودک تلاش می کند از صندلی خارج شود ماشین را متوقف کنید و با لحنی محکم و آرام به او بگویید تا در صندلی ایمن قرار نگیرد ، حرکت نخواهید کرد .
در آب و هوای گرم از بالشهای پارچه ای یا حوله روی صندلی استفاده کنید .
اگر کودک با افراد دیگر مسافرت می کند ، گوشزد کنید کودک را در صندلی ایمنی قرار دهند .
در مسافرتهای طولانی ، قبل از خسته و بی قرار شدن کودک توقف مکرر داشته باشید . کودکان بزرگتر لقمه بخورند و در اطراف برای ۵ تا ۱۵ دقیقه بدوند .

نصب صندلیهای ایمنی در اتومبیل :
جهت نصب و استفاده از صندلی ایمنی به راهنماییهای سازنده توجه کنید .
نصب و استفاه غلط موجب حفاظت کودک شما نمی شود . صندلی ایمنی را در عقب اتومبیل نصب کنید . در اتومبیل هایی که کیسه هوایی دارند ، کودک را در صندلی ایمنی به سمت عقب ، در روی صندلی جلو قرار ندهید . در صورت بروز حادثه و باز شدن کیسه هوایی کودک در کیسه گیرکرده و احتمال خفه شدن او وجود دارد.
در اتومبیل های با کیسه هوایی ، صندلی ایمنی نصب شده به طرف جلو نیز باید در صندلی عقب قرار گیرد . اگر اتومبیل صندلی عقب ندارد ، در حد امکان صندلی امینی را دور از کیسه هوا نصب کنید و کودک حداکثر فاصله را از داشبورد داشته باشد
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید