چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اعتقادات و باورهای غلط در مورد کودکان


۱- عده‌ای باور دارند ،‌ فشار و ماساژ دادن پستان نوزادی که دچار تورم شده است باعث خروج شیر و برطرف شدن تورم می گردد .
تجزیه و تحلیل : از آنجا که متورم شدن پستان نوزاد به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن نوزاد رخ می‌دهد می‌باشد ، بنابراین ماساژ و فشار دادن پستان باعث آسیب به بافت پستان شده و احتمال ایجاد عفونت ثانویه هم بیشتر می‌شود . حتی در دختر بچه ها فشار دادن پستان و آسیب به نسج آن باعث اختلالاتی در رشد آینده آن خواهد شد .
۲ -عده‌ای باور دارند : قنداق کردن نوزاد با پارچه و یا بستن او در گهواره چوبی بوسیله پارچه با بندهای پارچه ای باعث آرامش گردیده و جلوی کج شدن دست و پا را می گیرد .
توضیح : دررفتگی های مفصل لگنی و بخصوص دررفتگی های خفیف این مفصل با قنداق کردن و یا بستن نوزاد در گهواره وضع بدتری پیدا می کند . به علاوه قنداق کردن ممکن است باعث افزایش خطر گرمازدگی و ادرار سوختگی شود در این حال نوزاد بی قرار شده و شیر نمی خورد . یا ممکن است بعلت آنکه نوزاد در گهواره به پشت خوابیده و تغذیه هم می شود امکان اسپیراسیون افزایش یابد .
۳ - عده‌ای باور دارند : ریختن شیر یا جوشانده گیاهی محلی در گوش نوزادی که بی قرار است و گریه می‌کند موجب آرام کردن وی می‌شود.
توضیح : بی قراری در شیرخوار را با برطرف کردن علت باید درمان کرد علل شایع شامل خیس بودن کهنه ، گرسنگی ، گرما ، سرما ، نفخ شکم می باشد . و علل دیگر شامل عفونت های مختلف مثل عفونت گوش ، عفونت ادراری و عفونتهای روده ای ممکن است باشد . ریختن مواد ذکر شده در گوش هیچ تأثیری در درمان عفونت گوش ندارد .
۴ - عده‌ای باور دارند : سرمه کشیدن چشم نوزاد باعث پر نوری و جلاء چشم او می‌شود.
توضیح : میزان دید هر فرد بستگی به خصوصیات کره چشم و قسمتهای مختلف چشم از جمله قرنیه دارد و سرمه هیچ تأثیری در تغییر این اندامها ندارد و بیشترین مشکل با سرمه ایجاد عفونتهای مکرر در چشم نوزاد می‌شود که در صورت عدم درمان مناسب می تواند منجر به کاهش دید و حتی کوری شیرخوار گردد.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید