پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اصول ایمنی اسباب بازیها


اصول ایمنی اسباب بازیها
یادآوری نکات مهم :
۱ - کودکان نباید با اسباب بازیهایی بازی کنند که قطعات کوچک آن براحتی جدا می شود .
۲ - پیش از استفاده از هر اسباب بازی جدید ایمنی آنرا بررسی کنید .
اسباب بازیها به اشکال ، اندازه ها و رنگهای گوناگونی هستند و در مورد تمام آنها باید اصول ایمنی را در نظر گرفت .
خوشبختانه امروزه بسیاری از سازندگان اسباب بازی به نکات ایمنی توجه دارند و سن مناسب هر اسباب بازی را روی آن قید میکنند . از آنجا که یکی از انواع آسیبهای شایع ، ورود قطعات کوچک اسباب بازیها به ریه هاست ، توجه به دستور العمل سازنده آن بسیار اهمیت دارد . بعضی از اسباب بازیها برای بچه های کوچک مناسب نیست ؛ مثل :
۱ - مهره ، ساچمه ، توب و تیله کوچک و تاس و تصاویر بسیار کوچک
۲ - شیشه یا چیزی که لبه های تیز داشته باشد .
۳ - هر اسباب بازی که اجزای آن به قطعات کوچک تقسیم می شود .
۴ - اسباب بازیهایی که دارای زانو یا مفصل باشد ، زیرا ممکن است انگشتان کوچک کودک در لابه لای آن گیرکرده و له شود .
اسباب بازیهایی که به مناسبت جشن تولد یا اعیاد به کودکان هدیه داده می شود ،‌لازم است به دقت بررسی شود . بچه ها رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و بنابراین نباید از اسباب بازیهای خشن همانند تیر و کمان و تفنگ استفاده کنند . والدینی که اسلحه واقعی در اختیار دارند گاهی به فرزندانشان تفنگ اسباب بازی هدیه می دهند . شاید کودکان فرق بین تفنگ واقعی و اسباب بازی را به خوبی درک نکنند و چنانچه به طور اتفاقی کودک به اسلحه واقعی دست یابد ،‌ ممکن است به خود و دیگران آسیبهای مرگبار وارد نماید .
محل نگهداری اسباب بازیها نیز به اندازه خود اسباب بازیها اهمیت دارد . در قفسه اسباب بازی کودک باید همیشه باز باشد تا کودک هنگام باز کردن در قفسه در داخل آن گیر نکند . این حالت زمانی روی می دهد که اسباب بازیها در قفسه با گنجه های بزرگ نگهداری می شود ، در این صورت ممکن است کودک به داخل قفسه بیفتد و در به رویش بسته شود .
قفسه باید حاوی سوراخهای تهویه باشد و یا در آن بطور کامل بسته نشود . سوراخها نباید رو به دیوار باشد و روی آنها باید کاملاً باز بوده و با چسب و یا هر چیز دیگری مسدود نشده باشد . بهترین کار آن است که قفسه اسباب بازی اصلاً در نداشته باشد . چنانچه اسباب بازیها را در قفسه می گذارید نباید قفسه از سطح زمین چندان بلند باشدکه کودک برای رسیدن به آنها نیاز به بالا رفتن از محل یا دیگر وسایل داشته باشد .
قطر جغجغه باید بیشتر از ۴ سانتی متر باشد ، کودک جسمی به این اندازه را نمی تواند ببلعد ، به هیچ وجه به کودک اجازه ندهید اسباب بازیهای مانند سوت را به گردن بیاویزد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید