پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ آبان ـ ۹ نوامبر ـ زادروز محمد اقبال فیلسوف و شاعر بزرگ فارسی سرا


امروز زادروز محمد اقبال (علامه اقبال) فیلسوف، اندیشمند و شاعر فارسی سرا است كه نهم نوامبر سال ۱۸۷۷ در سیالكوت (كشمیر پاكستان) به دنیا آمد و ۲۱ آوریل سال ۱۹۳۸ (پیش از استقلال هند و ایجاد كشور پاكستان) درگذشت.
اقبال و محمدعلی جناح از پدران موسس پاكستان بشمار می آیند. اقبال در دانشگاه لاهور و دانشگاههای انگلستان تحصیل كرده و از دانشگاه مونیخ دكترا گرفته و تز دكترای خود را درباره متافیزیك از دیدگاه اندیشمندان و فلاسفه ایران نوشته بود. اقبال عمیقا تحت تاثیر افكار مولوی و جامی بود و نیچه را متفكری بزرگ می پنداشت. وی كه از طریق وكالت دادگستری و مشاوره قضایی امرار معاش می كرد در سال ۱۹۰۶ به فكر تاسیس حزب مسلمانان هندوستان برآمد. اقبال در برابر نوشته گوته، كتاب «پیام مشرق زمین» را نوشت و در برابر اشاره نیچه به «سوپرمن»، «پرفكت من (انسان كامل)» را مطرح ساخت. مجموعه «اسرار خودی» اقبال آن چنان نافذ جلوه كرد كه انگلستان به او لقب «سر» داد.
اقبال در سال ۱۹۲۶ وارد مجلس محلی لاهور شد و از آن پس وسیعا برای عملی ساختن فكر خود به ایجاد پاكستان مركب از مسلمانان هند دست به اقدام زد. پس از ایجاد پاكستان، اقبال عنوان شاعر پاكستان و شاعر شرق لقب گرفت. وی علاوه بر فارسی به «اردو» هم اشعار فراوان سروده است. بیشتر اشعار اقبال زمینه فلسفی دارد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید