سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

لغت نامه دندان


لغت نامه دندان
● نایت گارد:
وسیله مخصوصی است كه دندان‌پزشك برای پیشگیری از دندان قروچه و ساییدن دندان‌ها در طول شب برای شما تجویز می‌كند. برای ساخت این وسیله لازم است دندانپزشك از دهانتان قالب‌گیری كند. برخی دندان‌پزشكان از این وسیله با عنوان <بایت گارد> نام می‌برند. در صورتی كه این دستگاه، دقیقا با دندان‌های شما جفت و جور باشد، تمام طول شب در دهانتان باقی خواهند ماند و از جای خود خارج نخواهد شد. این وسیله از سایش دندان‌ها در طول شب جلوگیری كرده و فشار را از روی عضلات و مفاصل سر و صورت شما برخواهد داشت.
● گارد:
اگر ورزشكار هستید یا به ورزش‌هایی مانند بوكس علاقه‌مند هستید لازم است از این وسیله استفاده كنید. این محافظ، از دهان شما زمان انجام ورزش محافظت می‌‌كند و شما را در برابر شكستگی دندان‌ها بر اثر ضربات احتمالی مصون نگه می‌دارد. به‌علاوه این محافظ‌ها، از آسیب به لب‌ها، زبان، صورت یا فك جلوگیری می‌كند. توجه كنید برای ساخت گارد مناسب دهان شما لازم است به دندانپزشكتان مراجعه كنید تا با قالب‌‌گیری از دهانتان، محافظ مخصوص دهان و دندان‌های شما را بسازد. اگر گارد مخصوص دهان شما ساخته شود، مزاحمتی برای تنفس و تكلم شما ایجاد نمی‌كند. البته انواع پیش‌ساخته‌ای نیز در بازار وجود دارند كه تقریبا در دهان بیشتر افراد جای می‌گیرند. به‌علاوه بهتر است هنگام ورزش،‌ پروتزهای متحرك یا پلاك‌های ارتودنسی متحركتان را از دهانتان خارج كنید تا در اثر ضربه به گلوی شما نپرند یا در اثر ضربه و شكستن، باعث پارگی بافت‌های دهان و شكستگی دندان‌هایتان نشوند.
● توربین و آنگل:
این وسایل به <مته‌های دندانپزشكی> معروفند و معمولا با فشار هوا كار می‌كنند. وسایل كوچكی به نام <فرز> روی سر این وسایل نصب می‌شوند كه شكل‌های بسیار متفاوتی دارند. فرز سر این وسایل با سرعت بسیار زیاد می‌چرخد و مینا و عاج دندان را تراش می‌دهد. از مجموعه این وسایل برای تراش دندان‌ها استفاده می‌كنند. این وسایل صدای خاصی تولید می‌كنند كه ممكن است زمان انجام كارهای دندانپزشكی موجب ناراحتی شما شوند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید